Business-class opgraderes

American Airlines, British Airways, Delta Air Lines og United Airlines er i gang- eller planlægger store opgraderinger, hvor de kan tjene mest og en returbillet på business class over Atlanten, som købes i sidste øjeblik koster let 50.000 kr. eller mere.

“På internationale flyvninger optager disse passagerer typist 10% af pladserne, men star samtidig for 30% af omsætningen”, siger brancheanalytiker Henry Harteveldt fra Forrester Research.

”Europæiske og asiatiske selskaber er allerede i fuld gang med at investere i deres business class kabiner, og det kan koste dyrt, at amerikanerne halter bagefter på dette område”, siger han.

Samtidig truer en række nye selskaber med billige priser og business service over Atlanten. Det gælder selskaber som Eos, Maxjet and Silverjet som flyver business only til omkring det halve af prisen på de traditionelle selskaber. Et nyt fransk selskab – L’Avion – tilbyder lavpris business only fra Paris til New York.

For at imødegå konkurrencen investeres der på fuld kraft blandt de traditionelle selskaber:

British Airways investerer USD 2 mio. for hvert af sine Boeing 747 og 777 fly med bredere lie-flat sæder og individual underholdning. Ud over gourmet-måltider er der buffet med sandwiches, salater, frugt, snacks og drinks.

American Airlines planlægger nyindretning af sine business class på selskabets Boeing 767 med lie-flat sæder ved årets udgang. Også selskabets B777, der flyver på Tokio skal moderniseres.

United Airlines vil afsløre indretningen af sine internationale business kabiner I nær fremtid og går I gang med ombygningen sidst på året.

Delta Air Lines modtager fra næste år nye Boeing 777 med lie-flat sæder og digitale spilmaskiner ved alle business-sæder med adgang til TV, underholdning og musik. Selskabets flåde af B767 moderniseres sideløbende.

Skrevet af