BA og Swiss klar med vinterfartplanen

BA VIL KONKURRERE MED SAS PÅ CPH-MANCHESTER




Med vinterfartplanen fra 26. oktober får British Airways bl.a. en ny rute mellem København og Manchester, en rute SAS i forvejen betjener.




Sam Heine, salgsdirektør for British Airways i Danmark, siger: ”Det er BA’s første direkte rute mellem CPH og Manchester. Midtengland er et stadigt vigtigere område for både forretnings- og ferierejsende, så ruten har længe stået på vores ønskeliste.”



Ruten fra Manchester til CPH skal flyves af British Airways CitiExpress med en morgen- og en aftenafgang. Med en tidlig morgenafgang fra England bliver ruten dagens første ankomst til København fra Manchester. CitiExpress – et datterselskab af BA – flyver fra regionale lufthavne i Storbritannien til over 90 destinationer i England og Europa.



British Airways har i forvejen – foruden ruten fra CPH til London Heathrow – afgange fra CPH til Birmingham og fra Billund til Manchester gennem hhv. franchisepartnerne Duo Airways og Sun-Air.



BA ØGER PÅ CARIBIEN




Blandt de andre nyheder i Europas største flyselskabs vinterfartplan er flere afgange fra december mellem London Gatwick (LGW) og Caribien; Antigua udvides fra syv til 10 ugentlige flyvninger, mens Barbados går fra otte til 10 ugentlige.




Fra vinterprogrammet flyttes afgangene til Bilbao fra Gatwick til London Heathrow (LHR). Der kommer en ny daglig afgang mellem LGW og Torino – fra december udvides til to daglige afgange. Og til april næste år får Oneworld-medlemmet tre ugentlige afgange fra LGW til Dubrovnik i Kroatien.



BA LUKKER RUTER




British Airways lukker også nogle ruter. 1. september indstilles LGW til Bremen og Bruxelles, 14. september LHR til Zagreb, 1. oktober LGW – Düsseldorf og fra vinterfartplanen stopper LHR til sydcaliforniske San Diego.



SWISS FJERNER MANGE RUTER




Mens Swiss International Air Lines venter på en afklaring for fremtiden – der tales om partnerskab, overtagelse eller medejerskab med Lufthansa, men også Air France og British Airways er på banen – har selskabet offentliggjort sin fartplan for vintersæsonen.



Eftersom Swiss nylig fortalte, at det vil fyre 3.500 – ud over de 1.000, der blev opsagt før jul – og udfase 34 fly, betyder det selvfølgelig færre ruter.




Swiss, der vil satse mere på business-segmentet, har beholdt nøgledestinationer for forretningsrejsende. Swiss vil fra vinterfartplanen flyve til 71 destinationer – 41 i Europa og 30 oversøiske.




I Skandinavien vil Swiss fortsat trafikere København og Stockholm. Men fra 26. oktober forsvinder Oslo fra Swiss’ europæiske rutenet. Det samme gør bl.a. Graz, Köln/Bonn, Venedig, Firenze og Bologna, Valencia, Kiev, Zagreb, Ljubljana, Pristina, Sofia og Skopje.



På de oversøiske ruter bliver det farvel til Accra, Beijing, Delhi, Jeddah, Lagos, Libreville, Rio de Janeiro og Teheran.



På langruterne vil Swiss også fremover betjene Bangkok, Benghazi, Boston, Buenos Aires, Cairo, Chicago, Dar es Salaam, Douala, Dubai, Hong Kong, Johannesburg, Karachi, Los Angeles, Malabo, Manila, Miami, Montreal, Mumbai/Bombay, Muskat, Nairobi, New York (både JFK og EWR), Riyadh, Sao Paulo, Singapore, Tel Aviv, Tripoli, Tokyo, Washington DC og Yaonde.



Zürich er Swiss’ hovedlufthavn, fra Basel har Swiss forbindelse til 13 europæiske destinationer og fra Geneve til ni europæiske destinationer samt New York (JFK).

Skrevet af