Tavshed om BMI’s fremtid

Selvom Lufthansa har meldt ud, at selskabet er interesseret i at sælge sine 30 pct. af aktierne i det britiske flyselskab BMI, og også SAS har sat sine 20 pct. til salg, så er der tavshed om BMI-salget fra alle fronter.
Hovedaktionær og grundlægger af BMI, Sir Michael Bishop, som ønsker at afhænde sine aktier i flyselskabet, har en særlig aktionæraftale, som medfører, at i hvert fald Lufthansa, men måske også SAS kan blive tvunget til at købe hans aktiepost, som er 3 mia. kr. værd.
Det, der ifølge analytikere gør BMI til et attraktivt køb, er selskabets slots i Heathrow, som er verdens største internationale lufthavn. Med 14 pct. er BMI den næstestørste ”slot-ejer” i lufthavnen. Derfor nævnes Virgin som en oplagt køber. Selskabet har landingsrettigheder over hele verden, som er umulige at opfylde pga. for få slots i Heathrow. Virgin vil dog ikke bekræfte noget i forhold til den nuværende situation: ”Vi har snakket med BMI om et køb eller en fusion i 2003, men vi har ingen kommentarer til de nuværende rygter,” lyder svaret fra Virgin. Hvis Virgin køber BMI, hvilket analytikere spår selskabet gode chancer for, så vil Lufthansa indkassere 1,5 mia. kr., mens SAS vil score 1 milliard.
(Børsen, 28/1)

Skrevet af

x

Læs Også

Billund Lufthavn frem igen

Små 160.000 rejsende benyttede lufthavnen i maj.

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.