Fredagsklummen: Cimber Air i udbrud

Af Ejvind Olesen



MENS FLYSELSKABERNE prøver at overgå hinanden i jammer, går manden bag Cimber Air i Sønderborg den anden vej. Jørgen Nielsen er kendt for ikke at stikke hovedet i busken, eller lægge skjul på sine meninger. Han går i front og har prøvet både med- og modgang.



Hans kondi er i orden. Svigter en pilot til sidste aftenflyvning, går han selv i cockpittet og sørger for, at flyplanen bliver overholdt. Han er som en cykelrytter i Tour de France, når de andre er ved at give op i modvind op ad de bratte stigninger, slår han til med et udbrud. Sådan handler man ikke i medvind og nedad.



Vil det lykkes, eller bliver han hentet – og kørt bagud med tilsyrede ben.



DET ER NOGET af en satsning med Cimber Sterling. Og derfor så velgørende netop nu. Omsætningen skal øges med 70 procent i forhold til det nuværende, der skal ansættes pænt over 100 flere, og 20 af Sterlings ruter genåbnes. Og Jørgen Nielsen ved fra sine forbindelser udmærket, hvilke ruter, der var de bedste i gamle Sterling.



Naturligvis har der været mange spekulationer, før man kom så vidt. Ville navnet Sterling være en belastning i betragtning af de mange, der blev brændt af? Svaret er et klart ja – under normale omstændigheder, også hvis en kapitalfond havde overtaget.

Derfor er det vældig klogt at sætter Cimber foran. Det udstråler sønderjysk soliditet.



På mange måder er det også en balancegang fra Cimber Airs side. Gode relationer til SAS har betydet gode ordrer. Vistnok fire plus fire fly i øjeblikket. Fire leasede fly, men det holder op efter en toårig periode, fordi SAS nu er i gang med at få nye fly hjem som erstatning for Q 400.



Og fire andre, som flyver på SAS-ruter, og i cockpittet har en kombination af SAS kaptajn og Cimber pilot. En glimrende ordning for begge parter, men bider Cimber Air for meget – læs bliver en virkelig konkurrent til SAS på flere ruter – da er risikoen for at forholdet kølnes unægteligt til stede.



Jeg tror, at flere af de udenlandske såkaldte lavprisselskaber, som har bebudet, hvor kraftigt de vil satse på København – og Billund for den sags skyld – inden foråret reducerer kraftigt. Noget som Jørgen Nielsen og Co. givetvis også har kalkuleret med. Så stor er kagen heller ikke.



Kan man også hos Jørgen Nielsen og Cimber Sterling flyve til Rom billigere end for hvad et par cowboybukser koster? Det var jo lige netop ham, der gav det eksempel. For nogle billetter kan man sikkert, men der må ikke være for mange. For så går satsningen ikke hjem. Og det fortjener den.



Tror du Cimber Sterling overlever? Svar i quick poll.


Skrevet af