SAS fik godt og vel én milliard i erstatning for Q 400

Det endelig beløb, som indgår i den store kontrakt, SAS har skrevet med Bombardier i Canada er på 1.070 millioner sv. kr. Der er en form for erstatning for svie og smerte med de tre havarier med Q 400, hvor den endelige havarirapport fortsat mangler.



Da de ellers succesfulde canadiere afleverede det første eksemplar af CRJ jet, der gik i dansk indenrigstrafik i denne uge indrømmede Bombardier præsident Gary Scott, at det ikke havde været muntre dage.



“Vi har også lært noget og rettet op på procedurerne,” sagde han – og undlod at nævne, at det går forrygende med salget af Q 400 til resten af verden for tiden. Ikke mindst den ny generation af propelflyet med lavt brændstofforbrug og ringe CO 2 udslip.



SAS får ny et styk spritnyt fly af typen CRJ 900 om måneden i hele 2009. Derefter er der option på endnu tre og yderligere otte, måske af næste generation af typen.


Skrevet af