Selv-booking koster mistede fly

Det betyder, at stadig flere selv-bookere med lavprisselskaber ikke når deres afgange, advarer Gouda Rejseforsikring.

Fordi stadig flere selv arrangerer egne flyrejser, stiger antallet af rejsende, som ikke når et flyskift. Gouda anslår, at der fra 2004 til 2005 var en stigning på 30 %.



”Hos lavprisselskaberne, skal man selv sørge for sin bagage. Det vil sige, at når man skifter fly, skal man først have sin bagage og derefter tjekke ind igen. Det tager tid og at man sjældent kan regne med de officielle transittider, som de forskellige lufthavne oplyser,” siger Jesper Kjeldsgaard, adm. direktør hos Gouda.



Gouda anbefaler minimum en ekstra time i sin tidsplan, hvis der skal skiftes fra et lavprisselskab til et andet.



Når passagererne flyver med ruteselskaber som SAS, British Airways osv., overføres disse bagagen i transitlufthavnen. Det gør lavprisselskaberne ikke. Og dét koster tid når passageren skal til en anden lufthavn.



”Det er surt måske først at komme videre dagen efter. Og det kan blive dyrt. Hvis man ikke har overholdt den officielle transittid i lufthavnen, er det mistede fly ikke dækket af rejseforsikringen. En ny flybillet samt hotelovernatning til hele familien kan hurtigt koste mere end ”besparelsen” ved at købe billetter hos lavprisselskaberne,” siger Jesper Kjeldsgaard.



I store transitlufthavne som Amsterdam, Frankfurt, London og Paris er den officielle transittid ofte kun 40-50 minutter. På den korte tid er det nærmest umuligt at få sin bagage og nå at tjekke ind på ny – og det kan kostet et mistet fly.



Også i USA oplever Gouda problemer, typisk i paskontrollen. Siden september 2001 er kontrollen skærpet. Det betyder meget længere tid flyskifte.



Risikoen for at strande i en lufthavn kan reduceres ved at købe sammenhængende billetter, hvor bagagen er tjekket ind hele vejen, eller ved at købe billetter gennem rejsebureau, som kender lufthavnene og hvor lang transittid, der er nødvendig, oplyser Gouda.

Skrevet af