Luftfartsselskaberne i krystalkuglen

Sammenslutningen af verdens største ruteselskaber, IATA, er noget af det mest politiske, der findes. Man må ikke støde nogle af medlemmerne, hvadenten det er nødlidende amerikanske eller statsunderstøttede fra Europa eller fra andre kontinenter.



Derfor bliver det i reglen til en ren pølsesnak, når rapporterne kommer. Således efter årets sidste møde forleden, hvor Børsen i dag kan fortælle, at flyselskaberne er på vej mod bedring – om to år.



Generaldirektøren har som sædvanligt stribevis af forbehold. På den ene side går det bedre, på den anden side går der dårligere. Der kan nok blive til et lille overskud i 2007, men det vil kun blive i en margin på 1,5 procent. Det er skarpsindigt tænkt, når man ser på blot nogle få måneder i år.



Det eneste klare, positive signal er, at ikke-brændstofrelaterede udgifter samlet for de 265 medlemmer er faldet med 14 procent, og produktiviteten er steget med 32 procent. I USA er driftsomkostninger 38 procent mod 30 procent i Europa – men det er vel at mærke et gennemsnit, og derfor næste kun af akademisk interesse.



Væsentligt er det, at en forudsætning for fremgang er en gennemsnitspris på olie på 55 dollar pr. tønde – i går var den 59.



For et af medlemmerne, nemlig SAS, kan der komme afgørende nyheder i dag på årets sidste styremøde. Frasalg, besparelser, langruter, samarbejdsplaner, personaleopgør. Der er vist ikke brug for en krystalkugle ret meget længere. Aktionærerne tror mest på de positive nyheder, og aktien steg med halvanden procent.

Ejv.


Skrevet af