Kommentaren

I dag holder Københavns Lufthavn afskedsreception for den afgående direktør Niels Boserup, der skal være ”pensionist”. Samtidig bliver der budt velkommen til hans afløser, Brian Petersen. Et generationsskifte tilrettelagt på det helt rigtige tidspunkt, hvor CPH de seneste år har taget kvantespring fremad og nu skal udbygge sin position som en af Europas største, men vigtigere mest velfungerende lufthavne.



Det er ikke alene turisterhverv og rejsebranche, der har blik for betydningen af den store virksomhed i Kastrup.

Det samlede danske erhvervsliv er afhængigt af en international, velfungerende lufthavn, der både kan tage hånd om passagerer og gods.

Sidste sommer oplevede Niels Boserup en af sine få konflikter med kunder og omverden.

På grund af tekniske problemer, dårlig planlægning, øget opmærksomhed på sikkerhed og medarbejdere, der bevidst søgte at udnytte lufthavnens pressede situation, opstod et betragteligt ugelangt kaos, hvor charterturister og business-rejsende dag efter dag måtte se deres fly lette, mens de blev opholdt af timelange køer overalt i in-check processen.

Selv ikke is til utålmodigt ventende og opkogte børn, der også blev holdt beskæftiget af underholdere fra cirkusverdenen, kunne råde bod på fadæserne.



Det blev sommerens medie agurk. Pressen svælgede i cases om triste skæbner, der fik ferien spoleret og erhvervsfolk, der ikke nåede deres møder og mistede millionhandeler. Og krydstogtturister, der skulle videre via et kort ophold i København, men måtte rejse uden deres bagage, som var stuvet sammen et ikke nærmere defineret sted sammen med tusindvis af andre kufferter og rejsetasker.



Niels Boserup var i de kritiske dage forbavsende usynlig, men han tog unægtelig revanche, da han igen trådte i karakter som chef.

Der er blevet investeret i sikkerhedssystemer for flere hundrede millioner kroner. Der er venligt vejledningspersonale overalt i systemet. Rejsearrangørerne har flere bemandede diske. For nyligt rejste jeg med KML til Amsterdam. Procedurerne tog stort set ingen tid. Den samme erfaring havde jeg nogle uger tidligere fra Brussel Airlines.

Det er ikke særlig nemt at være leder af en virksomhed med politisk bevågenhed.



Fordi den danske stat er mindretals aktionær i CPH, benyttede sommerkåde politikere sidste års kaos til pinlig profilering og storm mod finansminister Thor Pedersen og transportminister Flemming Hansen. Der er ingen nedre grænser for, hvad folkevalgte kan få sig til at bruge et ministeriums eller en ministers tid til at svare på og med det ene formål at skaffe sig selv omtale.

Mon ikke Niels Boserup ofte har forbandet den politiske indblanding langt væk. Så længe staten er medejer bliver problemer forstørret til ukendelighed, når det tjener en oppositions interesse. Men den liberale regering værner om statens medansvar for erhvervslivet med en ihærdighed, som ikke engang de socialdemokratiske forgængere kunne mobilisere.



Boserup kom styrket ud af medietumulten sidste år. Han overlader i dag den veldrevne og topmoderne lufthavn til sin efterfølger.

Han gør det givet med både lettelse og god samvittighed. Begge dele er ham vel undt.

Danmark kan være sin lufthavn bekendt. Den har udviklet sig til et ubeskrivelig værdifuldt bindeled mellem Danmark og udlandet. Få steder i verden fungerer den interne infrastruktur så godt. Den ny direktør har det bedst tænkelige udgangspunkt for at forstærke CPH yderligere.

Også fordi der landspolitisk efterhånden er en solidt forankret forståelse for, at en af forudsætningerne for at en metropol kan være en løftestang for erhvervslivet er en velfungerende lufthavn.

Skrevet af