Lufthavnsafgifter skader turismen



Det konkluderer konsulenthuset Copenhagen Economics i en analyse udarbejdet for Turisterhvervets Samarbejdsforum, der består af de fem største turisme-brancheorganisationer i Danmark.



Copenhagen Economics mener, at den nuværende stramme statslige styring af lufthavnsafgifterne gør det for dyrt for lavprisselskaberne at vælge København som destination, og færre lavprisselskaber til den danske hovedstad betyder færre turister på Strøget, i Tivoli og i resten af landet.



Konklusionen bakkes op af Turisterhvervets Samarbejdsforum.



”Der er ingen tvivl om, at der er behov for skærpet konkurrence og mindre stram regulering for især Københavns Lufthavne. En meget stor del af væksten i international turisme kommer i disse år fra de mange, nye lavprisruter, og her har København slet ikke fået foden inden for i samme grad som mange af de øvrige europæiske storbyer, siger Jan Laursen, der er formand for Turisterhvervets Samarbejdsforum.



Copenhagen Economics mener, at en mindre stram styring af afgifterne vil betyder, at de fastsættes efter konkurrence fra andre lufthavne og andre transportformer. Det vil få Københavns Lufthavne til i højere grad at bruge prismekanismen til at tiltrække nye ruter og udvikle servicetilbud til forskellige selskabers behov.



”Udsigten til at prisen kan forhandles, eller at den nedsættes efter en deregulering vil i sig selv skabe opmærksomhed og formentlig tiltrække nye ruter. Derfor kan en deregulering af trafikafgifterne være ønskelig”, skriver Copenhagen Economics.



Turisterhvervets Samarbejdsforum består af Campingrådet, Foreningen af Forlystelsesparker i Danmark, HORESTA, Feriehusudlejernes Brancheforening og DANHOSTEL-Danmarks Vandrerhjem.

Skrevet af