Små lufthavne er sårbare



Krisen i luftfartsbranchen, med høje oliepriser og truende lavkonjunktur, tvinger flyselskaber til at sætte fly på jorden, fyre folk og skære i trafikprogrammet, betyder et øget pres på små og mellemstore lufthavne – ikke i antal takeoff og landinger, tværtimod.



Det mener de europæiske lufthavnes egen organisation, ACI Europe, der kalder situationen i branchen ”den værste nogensinde”.



”Vi er især bekymrede for små og mellemstore lufthavne med regionale ruter, hvor flyselskaberne kan vælge og vrage mellem ruter uden at lave langsigtede forpligtelser. Disse kan ofte være de første ruter, der ryger, når flyselskaber trimmer deres tilbud,” siger kommunikationsdirektør Robert O’Meara, til Berlingske Business.



Han definerer små og mellemstore lufthavne som dem, der har færre end fem millioner passagerer årligt. Og med sine 2,3 millioner gennemrejsende sidste år falder Billund lufthavn ind i den kategori.



Ryanair har da også annonceret, at der til vinter lukkes tre ruter fra Billund, nemlig Madrid, Valencia og Pisa. Direktør Jørgen Krab Jørgensen (bill.) fra Billund lufthavn understreger dog, at der altid er fluktuation i åbning og lukning af ruter. Samtidig mener han, at Billund lufthavn er bedre rustet til den nuværende krise end tidligere tiders nedgang.



»Før havde vi en operatør, der stod for 70 procent af vores rutetrafik, men nu har vi blandt andet tre af Europas største flyselskaber inde, nemlig KLM, Ryanair og Lufthansa. Det giver os en større spredning på trafikken end før,« siger direktøren, der dog forventer, at de seneste års kraftige vækst i lufthavnens passagertal vil aftage.

Skrevet af