Fraport-klage uden praktisk betydning, mener CPH


Ifølge Flemming Petersen (billedet) fra Københavns Lufthavne A/S er det ”helt normalt”, at bydere i denne type udbudsrunder efterfølgende klager til myndighederne over f.eks. procedurefejl: ”Der er en frist, indenfor hvilken andre tilbudsgivere kan klage over valget af en foretrukken byder, og det er helt normalt at denne type klager kommer” siger Flemming Petersen, som er underdirektør i det danske lufthavnsselskab med ansvar for bl.a. Investor Relations. Han tilføjer, at der f.eks. kan være tale om, at de bydere, som er ”tabere” i en udbudsrunde, har et internt forklaringsproblem, og derfor klager til – i dette tilfælde – de bulgarske myndigheder.

Både tyske Fraport og franske Vinci har klaget til myndighederne over procedurefejl i udbudsrunden, og myndighederne må derfor nu vurdere, om der er substans i klagerne. Ifølge Flemming Petersen er de to udenlandske lufthavnsselskabers klage imidlertid rettet mod de bulgarske myndigheder selv. Han tilføjer, at Københavns Lufthavne A/S allerede er begyndt at forhandle med bulgarerne om de endelige vilkår for koncessionsdriften af de to lufthavne.

Skrevet af