DFDS ramt af lavprissyndrom

Usikkerhed om fremtiden for både fragt og passagerer gør det svært at spå om årets resultat i DFDS, som fik et hak i nedadgående retning i 1. kvartal med et driftsresultat på minus 88 mio. kr. sammenlignet med 49 millioner i minus sidste år.



Første kvartal er altid det dårligste. Men olieprisstigninger, stagnerende fragtmarked og trængsler i passagertrafikken trækker den forkert vej. Alligevel venter rederiet dog et plus i år på omkring det samme som sidste år på omkring 500 mio. kr. Så helt galt står det ikke til.



Det forhindrer imidlertid ikke, at der er sat ekstra fokus på passagertrafikken, som er ramt af lavprissyndromet. En sammenkædning af symptomer, der stammer fra luftfarten.



Passagertallet holder samme niveau som i fjor, oliepriserne stiger voldsomt, konkurrencen skærpes, og der tjenes for lidt på driften. Helt som med et lavprisselskab i luften.



Det er samtidig flyselskabernes lavpriser, som mindsker muligheden for at få dækket tabet ved at øge passagertallet, eller billetpriserne for den sags skyld. Det er ikke godt, at der har været et fald i passagertallet på flagskibsruten mellem Oslo og København.



Især fordi der er færre nordmænd, som har så mange andre muligheder med moderne krydstogtskibe hos Color Line, der alt andet lige har mulighed for at skabe langt større oplevelser for passagerne end med DFDS`s nuværende flåde. Også selv om den ender i Kiel i stedet for i København



Det bliver spændende at følge rederiet det næste halve år. Meget står på spil, som for Sterling og for SAS, der alle kæmper på det samme marked.

-ejv


Skrevet af