Sterling parat til at hente udenlandske piloter

Der er udsigt til pilotmangel over hele verden, selv om man lige netop kunne få indtryk af det modsatte efter store fyringsrunder i amerikanske selskaber, og med et SAS, hvor sparerunder har sendt 70 piloter på orlov.



I følge Berlingske Business er der med IATA som kilde brug for 323.500 piloter om 18 år. Det er unægtelig et præcist regnestykke så mange år frem i tiden og typisk for IATA`s statistikker, der vældig mange gange har taget helt fejl af udviklingen.



Allerede inden sommerferien sagde Stefan Vilner til Take Off, at han skal bruge 800 piloter i det ny business flys elskab om to år, og at det bliver den største udfordring.



Til Berlingske i dag siger Almar Örn Hilmarsson: “Vi har ikke problemer endnu i Sterling, men jeg deler den opfattelse, at der i de kommende år er et potentielt problem med mangel på piloter. Sterling har i dag 300 piloter.

Der er en anden mulighed nemlig udenlandske arbejdskraft. Der er masser af højtuddannede i de tidligere østlande. I Norwegian har de allerede hyret piloter fra Polen.”



“Om nogle år bliver der rift om piloterne, og så må selskaberne sikre bedre vilkår blandt andet med at få unge til at vælge pilotuddannelsen,” siger pilotformanden i SAS, Mogens Holgaard i artiklen.



Et af de største problemer for hurtig rekruttering i Danmark er, at forsvarets piloter i dag er bundet af langtidskontrakter, som det er meget dyrt for dem at komme ud af. Dermed er den største fødelinie til SAS næsten lukket.

-ejv

Skrevet af