DSB ønsker højhastighedstog

DSB taler nu åbent og varmt for muligheden for at køre med højhastighedstog mellem København og Århus, og det er en tur, der med 250 km/timen blot vil tage ca. halvanden time.
Hvis der kommer en fast forbindelse mellem Rødby og Puttgarden, ser DSB også gerne, at der indsættes højhastighedstog mellem København og Hamburg med en rejsetid på et par timer.

I 1997 vurderede DSB og daværende trafikminister Bjørn Westh (S) ellers, at Danmark var for lille et land til en strategi om at lancere højhastighedstoge, men nu siger underdirektør i DSB, Ove Dahl Kristensen, at de elektriske lyntog vil være det næste naturlige skridt for selskabet. ”Højhastighedstog mellem København og Århus samt over Femern kan være en helt rigtig og god løsning. Når vi tager de lange briller på, kan vi se, at transportmængden stiger og stiger. Derfor skal vi have toget på banen af miljømæssige grunde,” siger Ove Dahl Kristensen.

Anlægschef i Trafikstyrelsen, Martin Munk Hansen, mener, at hastigheden er helt central. ”På de længere afstande er hastighed helt afgørende. Vi har jo set, hvordan både Storebælts- og Øresundsforbindelsen har givet en kolossal trafikvækst. På kortere pendlerstrækninger giver især metro-agtig drift et øget passagertal,” siger Martin Munk Hansen.

(Berlingske Tidende, d. 29. maj 2007)

Skrevet af