Slagsmål om gylden færge-rute

Fosen Trafikklag vil have kajplads i Rødbyhavn. Men Scandlines spænder ben for et brud på monopolet, siger chefen for det norske storrederi, Olav Brein:



– Vi mener jo, at vi har alle de nødvendige tilladelser på den danske side af overfarten, fastslår han.



Det norske rederi med over 2000 ansatte mener altså, at det har papirerne i orden.



Og der ligger faktisk en næsten ti år gammel afgørelse fra Trafikministeriet, der siger, at der skal være plads til en konkurrent i færgehavnen, fortæller Regionalen i Næstved.



Men Scandlines, der er ejet af Deutsche Bahn AG og det danske Transportministerium, blokerer for andre rederier, siger Olav Brein, der undrer sig over, at politikerne ikke griber ind:



– Det er forståeligt, at ledelsen i Scandlines reagerer som den gør: Den beskytter virksomhedens indtjening. Men der her er også et politiske spørgsmål om, hvor meget konkurrence man egentlig ønsker, siger den norske rederichef.



Og der kan netop blive langt til konkurrencen på ruten.



Når Havneklagenævnet senere på måneden mødes, så vil Scandlines blandt andet have nævnet til at skrotte den næsten 10 år gamle tilladelse, der giver et andet rederi plads i Rødbyhavn.



Tilladelsen er simpelthen blevet for gammel, lyder det fra rederiets informationschef Gert Jakobsen.



– Man kan ikke forvente at have en tilladelse stående åben i seks til 10 år. Det er alt for lang tid at gøre krav på et havneareal uden at bruge det, siger informationschefen til DR Regionalen.


Skrevet af