Lufthavnen giver handicappede tryg start på rejsen



Flyselskaberne har traditionelt haft ansvaret for at yde assistance til de af deres passagerer, der har et handicap.



Men for at sikre de rejsende en ensartet behandling har EU nu pålagt de europæiske lufthavne at indføre en standardiseret serviceordning. Som hidtil er omkostningerne forbundet med servicen dog inkluderet i billetprisen.



Serviceordningen er etableret igennem et tæt samarbejde med Danske Handicaporganisationer, flyselskaberne og Falck, men inden lufthavnen overtager ansvaret for ordningen, lanceres en ny sektion på www.cph.dk mod de handicappede rejsende.



Her kan passagererne fremover læse om alt lige fra bestilling af ordningen til praktiske faciliteter i lufthavnen og mødesteder.



Ifølge Henrik Peter Jørgensen, driftsdirektør i Københavns Lufthavne A/S, er informationen på hjemmesiden et vigtigt led i at give passagerer med et handicap en god rejseoplevelse:



”På hjemmesiden holder vi rejsende med et handicap i hånden fra ankomst i lufthavnen til de sidder i flysædet. Vi ønsker at give passagererne den bedst mulige information om ordningen, og derved øge passagertilfredsheden,” forklarer han.

Skrevet af