Flyselskab må flyve med tomme fly

Miljøforkæmpere i England er oprørte over, at flyselskabet British Mediterranean siden oktober seks gange om ugen har haft en tom-flyvning mellem London Heathrow og Cardiff i Wales.



British Mediterranean ejes af Star Alliance-medlemmet British Midland, som SAS og Lufthansa er medejere af.

Mediterranean fløj indtil oktober sidste år seks gange om ugen fra Heathrow til Usbekistans hovedstad, Tasjkent, men indstillede ruten pga. uroligheder i landet.



Men for at beholde sin starttilladelse i Heathrow – en såkaldt ”slot” – skal British Mediterranean ifølge EU-reglerne bruge den. Det er ikke nok at parkere den midlertidigt eller udlåne den til et andet flyselskab.



Bruges ”slot-tiden” ikke kan flyselskabet miste den – mange flyselskaber savner ledige slots i Heathrow.



Heathrow har, skriver Reuters, 1.250 daglige slots – British Airways har flest, nemlig 40 %, mens British Mediterraneans ejer, British Midland har 12 %.



Og slots i Heathrow er meget værd. For tre år siden betalte australske Qantas flyselskabet Flybe 20 mio. engelske pund for to start- og landings slots på et af dagens bedste tidspunkter, men Virgin Atlantic betalte det samme til Flybe for fire andre slots.



I følge Sunday Times udleder British Mediterranean 5,2 tons “drivhusgasser” på hver af sine tom-flyvninger mellem Heathrow og Cardiff. Dermed har selskabet siden oktober på tom-ruten sluppet lige så meget CO2 ud i atmosfæren som en by med 2.000 indbyggere gør på et år.

Udgiften til disse tom-flyvninger er efter de første fem måneder ca. 25 millioner kroner.



Mediterraneans adm. direktør, siger til Sunday Times, at flyselskabet naturligvis har prøvet at finde andre løsninger, inden man begyndte på tom-flyvningerne.



British Mediterranean flyver fra Heathrow til 17 destinationer i Afrika, Mellemøsten og Centralasien.

Skrevet af