Italiensk krydstogtselskab vokser i København

Selv om MSC Cruises kun har cirka 5 % af krydstogtomsætningen i Københavns Havn, er det er af de selskaber med størst ekspansion i Nordeuropas største krydstogthavn. Og der kommer endnu mere de kommende år.



Der fortalte MSC’s koncernchef, Pierfrancesco Vago, på et pressemøde torsdag i København.



Fra juni fordobler MSC kapaciteten i de nordiske farvande og kommer i år op på 40.000 passagerer med to af rederiets skibe, Rhapsody og Lirica. Næste år kommer MSC’s nuværende flagskib, Opera, også til Skandinavien – også i 2008 har MSC tre krydstogtskibe i Norden.



Med København som udgangspunkt sejles der hhv. langs den norske kyst og i Østersøen. En anden rute starter i Amsterdam.



MSC’s passagerer kommer navnlig fra Italien og Sydeuropa. MSC har lavet en aftale med SAS som indebærer, at mens SAS i 2004 fløj 1.000 MSC-gæster til København, stiger tallet i 2008 til 17.000.

Også den anden vej vokser trafikken med skandinaver til MSC’s havne ved Middelhavet fra 4.900 i fjor til 12.000 i 2008.



”Vi forventer at antallet af skandinaviske krydstogtpassagerer i Middelhavet vokser op mod 150 % til 12.000 fra 2005 til 2008,” siger Claes Tamm, nordenchef for MSC Cruises.



MSC får sit nye flagskib, Musica, i juli med plads til ca. 2.550 passagerer.

”Men vi skal ikke have de store amerikanske monster-skibe – de er for store til mange af de havne, vi ønsker at betjene. Og vi skal holde fast på den raffinerede italienske stil,” sagde Pierfrancesco Vago.



MSC har bestilt yderligere fire skibe til en værdi af 3,8 milliarder euro.



MSC har 29 krydstogter på programmet fordelt på otte fartøjer. Sommersæsonen strækker sig fra slutningen af marts til november. Blandt nogle af de mere specielle tilbud er krydstogter i foråret og efteråret til bl.a. Libyen og Ukraine. Om vinteren sejles bl.a. i Caribien.



MSC Cruises tilbyder børn under 18 år at følge gratis med på krydstogterne i selskab med voksne.



MSC Cruises er en del af koncernen MSC Cargo, en af verdens største containerfragtvirksomheder. Ejere er den italienske Aponte-familie.



HB

Skrevet af