Hannibal køber Marco Polo

Hannibal Tours meddelte sent fredag, at det har købt konkurrenten Marco Polo Tours. Hannibal og Marco Polo, som begge opererer i den dyre og mere eksklusive del af ferierejsemarkedet, beholder deres navne, men kommer under en ny fælles paraply, Hannibal Travel Group.



Sammenlægningen betyder bl.a. et generationsskifte i Marco Polo, hvis stiftere, Bethsy Holk og Ingrid Emonds, forlader bureauet sammen med den sygemeldte direktør, Elsebeth Holck.




Den konstituerede direktør for Marco Polo, Kirsten Aagaard, er tilbudt jobbet som chef for Hannibal Travel Groups produktudvikling- og markting.

Og de fire ansatte på Marco Polos Århus-kontor skal på sigt rykke ind hos Hannibals kontor i Smilets By.



Reelt er salget sket til et nyt investeringsselskab, der ejes af bl.a. de tidligere Hannibal-ejere – samt nu også bestyrelsesformand Kurt Kvorning. Dette nye selskab har købt såvel Marco Polo Tours som Hannibal Tours.



Ændringerne betyder også, at direktør Jesper Boas Smith efter 18 måneder som medejer af og bestyrelsesformand for Marco Polo forlader bureauet for at koncentrere sig om sit selskab med eksklusive krydstogter, Bella Vista Travel, der får mere samarbejde med Hannibal/Marco Polo.



Hverken Jesper Boas Smith eller Jesper Hannibal, der stiftede Hannibal Tours for 12 år siden, vil oplyse prisen for Marco Polo.




”Det er vel som en tyrkisk basar – vi synes, vi har betalt lidt for meget, Jesper Boas synes, han har fået lidt for lidt,” siger Jesper Hannibal og tilføjer, at bureauet Travel Life, som hører under Marco Polo, også fortsætter.



”Med konsolideringen vil virksomhederne stå stærkere, og heldigvis uden negativ indflydelse fra udenlandske investorer, der efterhånden dominerer branchen,” siger Steen Grosen Andersen, medejer af Hannibal.



Hannibal Travel Group skal ledes fra Århus af ejerne af Hannibal Tours: René Andersen bliver chef for Marco Polo i København, Steen Grosen Andersen for Hannibal i Århus, Jesper Hannibal bliver koncerndirektør, og Kurt Kvorning fortsætter som bestyrelsesformand.



JESPER BOAS SMITH UDE AF MARCO POLO TOURS




”Jeg er nu ude af Marco Polo Tours, som jeg har været investor og kapitalpartner i gennem 18 måneder. Sammensmeltningen er en genial løsning, dermed har de to bureauer en god størrelse og kapitalunderlag med en samlet årlig omsætning på over 100 millioner kroner,” sagde Jesper Boas søndag til Take Off.



Salget kom efter Jesper Boas for en måned siden blev kontakter af Hannibals bestyrelsesformand, Kurt Kvorning. ”Forhandlingerne skete mellem aktionærerne; konstitueret direktør for Marco Polo Tours, Kirsten Aagaard, blev først orienteret torsdag aften,” siger Jesper Boas, der før har afvist udenlandske købshenvendelser om Marco Polo.



DE TO BUREAUER I TAL




”Det er nødvendigt for et rejsebureau med en vis størrelse for at overleve. Nogle år frem i tiden vil rejsebureauer med en blandet landhandel være en saga,” sagde 42-årige Jesper Hannibal søndag til Take Off.



Hannibal Tours 11 ansatte forventes i år at sælge rejser for 53 mio. kroner og få et overskud på over en million kroner. Bureauets ca. 3.500 årlige gæster rejser i næsten lige store mængder til Latinamerika, Australien/New Zealand/Asien og Afrika – men områder som USA og krydstogter skal styrkes.



Marco Polo Tours, der har over halvdelen af sine gæster i Asien, omsætter for 67 mio. kroner i år. Den afgåede ejer, Jesper Boas, siger, at bureauet har ca. 5.000 årlige gæster.




Marco Polo, der har en snes ansatte, har haft underskud de seneste par år, men forventer et lille overskud eller et nul-resultat i år.



MEDEJERE AF BILLETKONTORET




Såvel Hannibal Tours som Marco Polo har i øvrigt 4% af turoperatøren Billetkontoret. Hannibal er ikke er et IATA-bureau, derfor har Billetkontoret udstedt Hannibals flybilletter.




Denne funktionen rykker nu over til Marco Polo. Det vides endnu ikke, om Hannibal Travel Group vil kunne råde over 8% af ejerskabet i Billetkontoret.



FRIERI TIL NYHAVN REJSER




Koncerndirektør for Hannibal Travel Group, Jesper Hannibal, siger, at han er åben for et tættere samarbejde med fx. kollega/konkurrenten Nyhavn Rejser.




”Vi har tidligere haft følere fra andre. Det er vigtigt at få afklaret, om vi har en fremtid i en eller anden form for samarbejde med andre,” siger Jesper Hannibal. Han siger også, at sammenlægningen af Hannibal og Marco Polo vil give en række stordriftsfordele.



”Jeg sælger de produkter, jeg tror på. Hannibal kommer til Marco Polo Tours med nye ideer, men også med et totalt åbent sind. Marco Polo kan lære Hannibal meget og sammen kan vi lave et endnu bedre selskab,” siger Jesper Hannibal.



EKSTRA NICHE SOM TUROPERATØR




En pudsighed ved årets Danish Travel Awards var, at Marco Polo Tours blev placeret som Danmarks næstbedste turoperatør – efter Profil Rejser. Marco Polo har kun et meget lille salg som turoperatør.




Skal Hannibal Travel Group også være turoperatør? Jesper Hannibal: ”Vi har diskuteret det; Hannibal sælger lidt Latinamerika til andre bureauer, fx. erhvervsrejsebureauer. Vi ser positivt på turoperatørområdet, men det bliver en niche, for jeg tror, at turoperatørernes dage er talte.”




”Men jeg forventer flere ansatte i salgsafdelingen hos Marco Polo i København de næste par måneder. Vi vil gerne have nogle af Marco Polos gode medarbejdere tilbage,” siger Jesper Hannibal.

Skrevet af