90 procent gik i land i Skagen

Skagen.

CRUISE: Og de fleste krydstogtgæster blev der. Det viser sæsontal for sommeren og afliver dermed en opfattelse af, at de tager til Aalborg for at shoppe.

Internationale krydstogtselskaber får mere og mere øje for mulighederne i den danske provins. Selv om de egentlig kun troede, det var København, der var værd at besøge. Samtidig har en af de mest efterspurgte havne i et lidt forblæst hjørne, nemlig Skagen, fået en krydstogtmole, så alle skibene nu går ind i selve havnen – modsat siden med lystbåde og fiskerflåde.

Det benyttede 31 krydstogtskibe sig af i sommer med 33.088 passagerer og 16.418 besætningsmedlemmer, hvilket indikerer, at en del af skibene hører til i luksusklassen med kun to passager pr. ansat i gennemsnit.

De fleste passagerer var fra Storbritannien og 8.234 fra USA. Nok så interessant er det måske, at 90 procent af dem gik i land i Skagen, og af dem har 9.720 købt en udflugt med rundvisning i Skagen, Frederikshavn og Sæby. 19.553 valgte at gå på opdagelse på egen hånd uden formentlig at have mistet de største attraktioner i den populære ferieby.

Chefen for krydstogterne i Skagen Anne Sofie Rønne kommer i nyhedsbrevet med et lille suk: ”Vi har alle gennem årene hørt myter om, at vi bare kører krydstogtturisterne ud af Skagen og til shoppingture i Aalborg. Vi håber, at vi her en gang for alle har aflivet denne myte.”

Det lyder som et godt udsagn med al respekt for shoppingmulighederne i Aalborg. Man tager vel ikke på krydstogt og går i land i en så spændende by og egn som Skagen for at køre på en banal shoppingtur i nærmeste storby.