Lufthavn nedtog annonce med opfordring til ikke at rejse

Det vakte opmærksomhed, da Take Off forleden skrev om den usædvanlige kampagne i Københavns Lufthavn.

Firmaet NetConnect havde flere steder i lufthavnen store annoncer reklamerer for sine videokonferencer. Overskriften var: ”Hvorfor rejse for at mødes?” I teksten hed det bl.a.: ”Spar rejsetid og penge – tag hurtigere og bedre beslutninger.”



Et eksternt reklamebureau styrer på vegne af Københavns Lufthavn annonceringen i lufthavnen.



Om budskabet – om ikke at rejse – sagde Sterlings kommercielle direktør, Stefan Vilner, til Take Off:

”En ting er at lufthavnen er så grådig, så man får tårer i øjnene… Med mindre, at det er en smutter, at reklamen er kommet op i lufthavnen, er det da topmålet af dumhed at have reklamerer i en lufthavn for ikke at rejse.”



Københavns Lufthavns kommercielle direktør, Henrik Busch medgav, at det ikke var den smarteste annonce i en lufthavn:

”Det står i kontrakten med vores koncessionshaver, at reklamerer for virksomheder/produkter som konkurrerer med os eller vores kunder – herunder flyselskaberne – ikke tillades, hvis reklamen er truende for lufthavnens eller vores kunders omsætning. I denne sag mener jeg, at det er en fejl, at den er smuttet igennem. Den burde have været stoppet.”



Og det blev kampagnen så, i Påsken var skiltene pillet ned.

Bag annoncen stod NetConnect. Efter artiklen var bragt på Take Offs hjemmeside, sagde landechef, Allan Rabe – hvad der ikke fremgik af annonceteksten:

”Vi har ikke reklamen for at man skal rejse mindre. Vore kunder kan klare indledende møder via videokonferencer – og så rejse i sidste ende, når f.eks. en aftale skal færdiggøres.”



I øvrigt samlede Politiken historien fra Take Off op – den endte som den femte mest læste på avisens hjemmeside i sidste uge.



HB

Skrevet af