SAS i alvorligt juleopgør

Af Ejvind Olesen



Som så mange gange før er der lagt op til et meget alvorligt juletræf, når SAS-bestyrelsen mødes næste torsdag for at høre, hvor langt ledelsen er nået i spareforhandlingerne.



Der er bare nogle helt afgørende forskelle, fordi det denne gang ser ud til, at ledelsen ikke viger tilbage for de værst tænkelige scenarier og antageligt har afstemt, hvad der kan ske med de tre landets regeringer.



Når man ikke sparemålet nu og her, falder hammeren. Det er fagforeningerne – i hvert fald en stor del af de 38 – ved at indse. I det lys skal man også se de seneste signaler her på Take Off fra 3 F- gruppen og i dag fra Nicolas Fischer.



Samt den kendsgerning, at CAU, kabineforeningen, har fået et højt klingende nej tak til såkaldte besparelser på 65 mio. kr. Besparelser, som var hæftet op på en række helt uacceptable krav til arbejdsgiverne.



Mindst har man hørt indtil nu fra pilotforeningen, som også er hårdest trængt af alle. Og som er udsat for masser af interne angreb fra de andre ansatte i SAS, fordi deres produktion målt i forhold til konkurrenterne er alt for lav.



Det er sandsynligt, at piloterne igen vil fremføre, at de tilbyder flere timer, hvis SAS vil oprette flere ruter til dem. Det vil SAS bare ikke, for det er billigere at lade andre selskaber udføre flyvningerne.



Man kan ellers godt indrømme, at piloterne har fået lang snor gennem hele historien. Senest ved at over 100 har været uden job med fuld løn siden havarierne med Q 400 sidste år. Nu omskoles de til nye jetfly fra Bombardier og kommer igen i luften.



Til gengæld er grovfilen fremme denne gang, og de flyvende kommer til at holde for.

Forhåbentlig holder SAS til opgøret. Alt andet ville være en falliterklæring.

Skrevet af