Rejsebureauer fortsætter kritik mod Amadeus

Rejsebureauer i Skandinavien har gennem de sidste uger rettet massiv kritik mod Amadeus, som fra årsskiftet vil indføre en afgift for at bureauerne kan få adgang til SAS’ lavpriser hos det markedsdominerende CRS-firma.



Foreløbig har kun Amadeus en aftale med SAS om dets lavpriser, men de tre mindre CRS’er, Galileo, Sabre og Worldspan, er ifølge Take Offs oplysninger tæt på en tilsvarende aftale med SAS. Om de tre mindre CRS’er også vil opkræve for at deres kunder får adgang til SAS’ lavpriser vides endnu ikke.



Take Off har før skrevet om sagen her på hjemmeside (skriv: Amadeus i søgefunktionen for at læse artiklerne)



Nu skriver svenske Travel News, at både den svenske og norske rejsebureauforening truer med at anmelde Amadeus til konkurrencemyndigheder for misbrug af dominerende stilling – samt at flere mellemstore svenske rejsebureauer har markeret sin utilfredshed med Amadeus ved ikke i første omgang at tilslutte sig Amadeus’ lavprismodul.



SVAR PÅ TILTALE FRA AMADEUS

I Amadeus’ nyhedsbrev, skrev Janchrister Egnefors, adm. direktør for Amadeus Scandinavia, forleden bl.a. dette om sagen:



”I over to år har vi, rejsebureauer og brancheforeninger talt om, at flyselskaberne ikke kan opretholde distributionsomkostningerne, når de tilpasser sig de rejsendes forandrede betalingsvilje.”



”Lige så lidt som flyselskaberne kan opretholde det gamle omkostningsniveau, lige så lidt kan Amadeus tage hele smækket og samtidig bevare bredden og kvaliteten i det, vi tilbyder rejsebureauerne. Det betyder, at ingen led i kæden – flyselskab, distributionssystem, rejsebureau og rejsende – kan forblive upåvirket af forandringen.”



”Vi indfører ”Low Fare Module” med meget kortere tidsfrist, end vi havde til hensigt. Det er naturligvis ingen nem sag at nå til enighed om, hvem der skal betale hvad, når omkostninger skal sænkes og fordeles over flere led,” skriver Janchrister Egnefors og tilføjer:



”Vi var naturligvis medvidende om, hvor besværligt dette kunne blive. Men vi har valgt at løse eventuelle konflikter nu, i stedet for at vente på at andre skal tage det første skridt – trods risikoen for badwill. Vi er overbeviste om, at risikoen er lille sammenlignet med de problemer, som senere vil opstå, hvis vi ikke handler nu. For vi er sikre på, at alternativet er kun at udbyde en begrænset del af det flyudbud, I (rejsebureauerne, red) har behov for.”

Skrevet af