Dagens kommentar

SAS kan i år fejre sit 60 års jubilæum. Med god ret kan de hævde, at de – måske – er det bedste eksempel på et vellykket skandinavisk samarbejde, der altid har haft vanskeligt ved at komme ud over højtravende og aldeles ligegyldige proklamationer.



Nu går Lindegaard af – efter en veludført, men stormomsust gerning, der har bragt SAS i en situation, hvor man med en vis ret kan vente at klare sig i den internationale konkurrence.



Som en ganske interessant afskedssalut påpegede Lindegaard, at ejerne – de tre skandinaviske regeringer – ikke udviser nogen særlig overvældende loyalitet over for deres eget flyselskab, men tværtimod entrerer med andre.



Hermed har Lindegaard givet bolden op til en debat, der i hvert fald for en dansk liberal-borgerlig regering burde være endda meget væsentlig.



Er det overhovedet længere relevant, at det er tre regeringer, der ejer SAS – og er tiden ikke kommet til at privatisere selskabet – ganske som det er sket med DSB og vil ske med Bane Danmark.



Når politikere ofte vil bevare kontrollen over transportsektoren er forklaringen enkel: de vil kunne sikre deres vælgere – borgerne – en trafikbetjening. Uanset om det er økonomisk rentabelt eller ej.



Men den argumentation er ved at falde helt til jorden. Da SAS reelt var ene om at betjene Skandinavien var det regeringsbaserede ejerskab en utvivlsom god ide. Det sikrede politisk opbakning til nødvendige investeringer, og det bød de store flyselskaber trods. Danmark var ikke stort, men sammen med Sverige og Norge kunne vi byde briter, franskmænd, tyskere, belgiere og amerikanere trods. Vi kunne selv. Og vi kunne bestemme selv.



Nu har verden ændret sig.



SAS er i en hård konkurrence med andre privatejede flyselskaber. De har brug for kommerciel og økonomisk frihed. Tiden er løbet fra statslige ejerskaber af transportselskaber. Og vel nok også fra den skandinaviske entusiasme, der ikke passer rigtigt til tidens europæiske og globale ånd.



Lad os derfor lytte til Lindegaards nødskrig. Lad os få SAS privatiseret, og derigennem sikre solid betjening af kunderne og redelig konkurrence til gavn for hele flybranchen.



I hvert fald duer større statslig opmærksomhed over for ”barnet” SAS ikke. Den slags hører fortiden til. Lad os definitivt få adskilt politik og forretningsdrift.



Det er ikke til glæde for særlig mange – og slet ikke kunder og konkurrenter.


Skrevet af