Fredagsklummen – Troværdighed kræver oprigtighed

“Man falder af og til over sandheden.



Sker det, samler man sig – og skynder sig videre, som om intet var hændt.”

(Winston Churchill)



Lad det være sagt af en mangeårig kommunikationsrådgiver, chefredaktør og journalist:



Det fører kun til afgrunden, hvis du lyver for offentligheden.



Du kan vælge ikke at sige et kuk. Det kan være vanskeligt at stå for presset, hvis ”the gentlemen of the press “– og det er jo dens opgave – insisterer.



Men du kan ikke få succes ved at vælge at lyve.



Eller fortie kendsgerninger eller benægte virkeligheden.



Og det er en stærkt skærpende omstændighed, hvis man ligefrem opsøger pressen for at fortælle en forkert historie.



Hvis man vælger at fejlinformere bevidst, er man hjemfalden til en dumpekarakter i kommunikation.



Og straffen er langvarig. For nogle endda livsvarig. Journalister er tålmodige folk. Men erfarer de, at ord ikke står til troende og budskaber er manipulerede, lander budbringeren forståeligt og helt uden appelmulighed i mediernes dybfryser.



Men disse gode råd kommer for sent for arrangøren af rejser fra Bornholm til Tyrkiet, Nazar Nordic og Kemal Yamanlar.



Af alle beskrevet som en venlig og sympatisk fyr, der gerne vil meget med sin virksomhed.



Derfor er hans firmas dumhed, så ærgerlig.



Selv om salget af rejser fra klippeøen til de varme tyrkiske himmelstrøg gik umådeligt sløjt, gik bureauets informationsansvarlige uopfordret i pressen med det modsatte budskab.



Salget gik skam vældigt godt, lød meldingen.



Dagen efter det udsagn måtte bureauet aflyse halvdelen af deres rejser – seks – fra Rønne til Tyrkiet.



Startour, som er operatører, er forståeligt forargede.



Med Birthe Madsen som øverste danske chef og Stig Elling som en succesrig PR-mand har Startour skabt en ubetinget succes med den modsatte profil, der baserer sig på oprigtighed og åbenhed.



Og de er temmelig ærgerlige over, at deres partner omkring rejserne til og fra Bornholm opfører sig så tumpet.



Og Startour har jo ret. Fortælle usandhed i offentligheden kan der ikke siges noget godt om.



Etisk angribeligt. Kommunikationsmæssigt uprofessionelt. Undergravende for den gode hensigt at sikre bornholmerne ordentlige rejsetilbud.



Derfor vil vi herfra – sikkert i enighed med Startour – uddele en kindhest for mangel på omtanke og forståelse for kommunikationens grundlov: aldrig misinformation, men altid oprigtighed.



Det er ingen skam, at internationale begivenheder får bornholmerne til at vælge andre feriemål end Tyrkiet. Og Nazar skal have al mulig tak for deres erhvervsfremme indsats for det smukke Bornholm. Lad den vare ved.



Men fremover uden svinkeærinder med sandheden.



Aktivt at lyve om vanskeligheder, det aktuelt vigende salg og fremstille situationen modsat virkeligheden måske i håb om at tale salget op, går ikke.



Det skader jo hele rejsebranchen.



Når DRF samles til generalforsamling i Århus om mindre end 14 dage for blandt andet at tale etik, bør det være en del af dagsordenen.



Et medlem, som bevidst fører offentligheden bag lyset, er en alvorlig synd i en branche, der vil styrke sin troværdighed gennem oprigtighed.


Skrevet af