SAS klar med lavpris

SAS præsenterer i dag, onsdag, noget af sit udspil om selskabets nye lavprisprodukt, der går på vingerne sammen med sommerprogrammet 30. marts næste år. Det sagde SAS’ koncernchef, Jørgen Lindegaard, i aftes på SAS Danmarks årlige pressemiddag.



”SAS bliver ikke et lavprisselskab, vores største kundegruppe er fortsat de forretningsrejsende,” sagde Jørgen Lindegaard. Men han sagde også, at SAS i dag vil præsentere dele af sit afventede lavprisudspil. Navnet bliver ikke ”Scandinavian Lite,” som har været nævnt i medierne, sagde han og remsede de destinationer op, som SAS’ lavprisruter skal betjene – foreløbig fra CPH og Stockholm med fire Boeing 737-800 fly



”SAS Lite” vil fra sommerprogrammet flyve lavpris til Alicante, Malaga og Mallorca i Spanien samt Athen, Bologna og Lissabon – disse destinationer har før været nævnt i forbindelse med ”SAS Lite,” nyheden var, at også Sarajevo i Bosnien og Pristina i Kosovo kommer med på køreplanen.



Billetsalget begynder allerede her i december, dels via nettet, men også via rejsebureauerne. Prisen for en enkeltbillet begynder ifølge Jørgen Lindegaard på 300 DKK plus skatter og afgifter, dvs. ca. det dobbelte, og op til 2.500 DKK.




Der flyves med SAS-fly ”med en lidt anderledes bemaling” og SAS-besætninger, men servicekonceptet i forbindelse med check-in og ombord på flyene bliver ulig Store SAS. ”Med lavpris-programmet bevarer vi det bedste fra SAS, men stiller spørgsmålstegn ved alt andet,” sagde Jørgen Lindegaard i sin korte tale.




Også destinationer som Bologna, Budapest, Rom, Prag og Dublin har været nævnt for ”SAS Lite.”



Chefen for lavpriskonceptet, svenske Eva-Karin Dahl, har tidligere sagt til Jyllands-Posten: “Vi satser på byer, der tiltrækker mange turister og fritidsrejsende, som ikke stiller store krav om fleksibilitet.”




”SAS Lite-”destinationerne får fra to til fem-seks ugentlige direkte afgange fra København og Stockholm. SAS har tidligere indstillet ruterne til de fleste “lite-destinationer,” fordi de var tabsgivende.



SAS GARANTERER FOR SIKKERHEDEN




Jørgen Lindegaard sagde tirsdag til den norske avis Dagens Næringsliv, at ”hovedtanken er at oprette en selvstændig afdeling på samme præmisser som lavprisselskaberne. Vore kunder skal få billige priser med fly, piloter og kabinepersonel fra Scandinavian Airlines, men alt andet er anderledes.” Fx. forenkles booking og check-in og passagererne skal betale for maden.



”Det bliver et produkt som omkostningsmæssigt er strippet helt ned, men som har fundamentale SAS-kendetegn: flyene og sikkerheden; både flysikkerhed og at vi leverer et produkt som ikke forsvinder med det samme,” siger Lindegaard med henvisning til andre lavprisaktører – senest svenske Goodjet – som måtte give op efter kortvarig drift.

Skrevet af