Forlængelse af aftalen mellem SAS og LH

Jørgen Lindegaard, CEO for SAS og Wolfgang Meyerhuber, CEO for Lufthansa mødes i januar for at underskrive en forlængelse af aftalen mellem LH og SAS omkring al trafik hos de to flyselskaber mellem Skandinavien og Tyskland. Det betyder, at de to selskaber er enige om kapaciteten og at de deler alle indtægter og udgifter, og dermed fælles priser.
Det har ikke slået skår i samarbejdet, at det Lufthansa-ejede lavprisselskab Germanwings i dag er en konkurrent til de to flyselskaber og reelt underbyder dem på ruterne fra Oslo og Stockholm til Tyskland.
Aftalen skal ikke mere som tidligere godkendes af EU, men SAS og LH mener, at det kan komme på tale at aflevere nogle gode slots på de vigtigste lufthavne til konkurrenterne, hvis konkurrenterne trækker dem i retten.
Men fra den største konkurrent Sterling/ Maersk Air vil man ikke blande sig i aftalen, idet man finder at de henvender sig til et andet publikum. SAS sender årligt 1,5 mio. passagerer til LHs store hubs i Frankfurt og München.
Samtidig mellem de to flyselskaber blev understreget i går, hvor SAS i Norge og SASs datterselskab Widerøe indgik en aftale med Norske Hydro om at købe billetter for 570 mio. kr.
Aftalen dækkes den største del af Hydros skandinaviske og tyske behov. Hvis der ikke er plads på et SAS-fly, kan medarbejderne hos Hydro bruge LH-fly.
(Børsen 29.12.05)

Skrevet af

x

Læs Også

Billund Lufthavn frem igen

Små 160.000 rejsende benyttede lufthavnen i maj.

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.