Færøerne og Shetlandsøerne strides om færøsk rederi

Shetlands Udviklingsråd har været med til at finansiere Smyrils nye superfærge, Norröna, med ca. 50 mio. kr. – og aftalen var, siger de på Shetland, at Smyril til mindst 2008 skulle trafikere Shetland.



Men Smyril Line taber penge, sidste år var underskuddet ca. 50 mio. kr. Derfor vil rederiet undgå Shetland og bruge alternative havne i Skotland, på det engelske “fastland,” som Scrabster, Peterhead eller Rosyth.



Forleden sagde Smyril Lines nye adm. direktør, Thomas Magnussen, at Smyril taber over 100.000 kr. hver gang de går til kaj i Lerwick på Shetlandsøerne, hvilket sker tre gange om ugen i højsæsonen fra juni til august.



Til Take Off siger direktionsmedlem i Smyril, salgs- og marketingsdirektør, Hendrik Egholm:

”Smyrils ejere er uenige om fortolkningen af aktionæraftalen og om Shetland kan udelades af Norrönas sejlrute inden april 2008, hvor aktionæraftalen udløber.”



Derfor vil parterne, siger Egholm, lade en voldgift afgøre, hvordan aftalen skal fortolkes. Måske kommer afgørelsen allerede i denne måned.



”Vi har i Smyril Lines nye ledelse lavet beregninger på, hvilke ruter er gode og hvilke er dårlige. Shetland er en meget dårlig rute, der giver stort underskud. Disse tal har ledelsen fremlagt for bestyrelsen, som så forsøger at reagere ved at give os lov til at undlade at sejle til Shetland allerede fra 2007,” siger Hendrik Egholm.



”Smyril er på vej op igen efter nogle meget problematiske år. Vor bookingsituation er meget god og økonomien i hastig forbedring. Ved at inkludere Skotland, og udelade Shetland, vil denne positive trend tage nye omdrejninger,” siger Egholm og tilføjer:



”Shetland ikke glade for dette, det er forståeligt. Vi beklager at måtte foreslå dette, men business er business. Det er sikkert, at Skotland bliver ny destination for Norröna og Smyril – og vi forventer os meget af denne destination.”



Smyril Line indsatte den nye Norröna i april 2003. Med plads til 1.482 passagerer og op til 800 personbiler, afhængig af antallet af lastbiler og trailere, er den nye Norröna tre gange så stor som sin forgænger.



HB


Skrevet af