Kommentaren

Med de periodevis meget lave flypriser til populære destinationer i Europa, har mange været parat til at underskrive busrejsernes dødsdom.



Sandt er det også, at mange rejsearrangører har måttet gøre den erkendelse, at ”busrejsegrænsen” er kommet tættere på. Og gæsterne på busrejser er også typisk plus 50. Det er ikke de unge – bortset fra måske skirejser – som tager bussen på ferie. Og for børnefamilier er det heller ikke en efterstræbt rejseform.



Derfor er der grund til at glæde sig over, at de to unge brd. Riis, der ejer gazellevirksomheden Riis-rejser i Lemvig, har købt prisbelønnede Dania Rejser – kendt for operarejser samt bus- og flyrejser – med virkning fra årsskiftet. I stedet for at afvente yderligere vækst i deres egen oprindelige virksomhed, har de med en eneste handling skaffet sig plads blandt branchens toneangivende aktører.



Det må betragtes som et sundhedstegn, at unge ambitiøse erhvervsfolk vil satse kassen.



Men de kan gøre det med god fortrøstning for fremtiden. Deres publikum vil fortsat hovedsageligt være seniorer. Og de vil have god tid og undgå stress med sikkerhedskontrol, indtjekning, udsatte afgange, vigende service og sæder, hvor den voksne mand ikke kan finde hvile.



Det byder busarrangørerne ikke deres kunder.



Derfor er det muligt – og vil fortsat være muligt – at skabe et fornuftigt forretningsgrundlag ved at arrangere busrejser, når 65 Rejser kan sende gæster til Rom med bus og have udsolgt i lang tid.



Rejsemønstret ændrer sig hele tiden. Og konservatisme i rejsebranchen er ikke tilrådeligt. Det gælder om at være omstillingsparat. Men bus-arrangørerne skal ikke hænge med hovedet. De har masser af muligheder. Som når Dania med held og dygtighed har opbygget deres Operatilbud og brd. Riis fra Lemvigh flytter deres kreativitet og gå-på-mod til Hovedstaden for på lige fod at tage kampen op med de andre store.


Skrevet af