Lavpris stryger frem

”Hvis vi i dette tilfælde identificerer lavprisselskaber som dem, der ikke optræder i de store reservationssystemer, CRS’erne, så er markedets stærkeste tendens, hvordan deres salg tonser frem. Hver tiende billet, vi og vore kunder booker, er i dag med de rene lavprisselskaber,” siger TQ3’s direktør, Thomas Lundberg.



Tallet passer med oplysninger fra Københavns Lufthavn om, at hver tiende passager i dag rejser på lavprisbillet.Som nogle af de øvrige store erhvervsrejsebureauer har TQ3 navigeret sig uden om lavprisselskabernes modvilje mod at betale for at kunne bookes hos CRS-systemer som Amadeus, Worldspan osv.



TQ3’s tekniske isenkram viser nu f.eks. Ryanair ved siden af SAS, SAS’ lavpriskoncept Snowflake osv. på samme skærm på samme ruter og til de lavest mulige priser, og rejserne reserveres på samme skærmbillede. Rejser med lavprisselskaber indgår desuden i alt statistisk materiale, TQ3 leverer.



Der er lavprisfest for alle pengene – og festen fortsætter; at lavprisselskaberne sælger til priser, der ikke dækker deres faktiske omkostninger, får højest Thomas Lundberg til at græde krokodilletårer:

”Det er ikke flypassagerernes problem – og ingen siger da til et lavprisselskab, at den pris, de ønsker for en strækning, hverken dækker fuel, overflyvningsafgifter, lønninger, afskrivninger på fly osv., og at kunden da i grunden hellere ville betale fem gange så meget for billetten.”

Skrevet af