Fredagsklummen – Kabinepersonalets skyggeboksning i SAS

Af Ejvind Olesen



I OG FOR SIG var det ikke meningen at flere fredagsklummer skulle handle om kabinepersonale i SAS, og hvad deraf følger. Men. dels har der i ugens løb til os på redaktionen været adskille mails og henvendelser om sagen, som synes at eskalere fra dag til dag på et tidspunkt, hvor det endelig så ud til, at der skulle være ro i det store skandinaviske flyselskab.



Dels er sagen er ved at gå helt i hårdknude. Noget som efter min mening er helt unødvendigt. Det synspunkt har jeg også fået både skriftlige og verbale hak for i ugens løb.



Nu er sagen den i al sin enkelthed: Der er første behandling af et nyt lovforslag 15. april, som give SAS lov til et omfang at benytte udenlandske ansat arbejdskraft på flyvninger over fem timer. Det har fået kabinepersonalets bestyrelse til følgende udsag: “Du og din ansættelse i SAS er truet.”



SAS HAR TABT en retssag om problemet i byretten til trods for, at man har fløjet med japansk ansatte stewardesser siden 1955. Den sag er appelleret til Landsretten. Der kan gå mange uger, inden den kommer for. Mens den løber, vil SAS bruge retten til at fastholde det nuværende system. Sådan er den normale procedure, men kabinepersonalets forening forsøger at få sagen i Arbejdsretten hurtigt.



DIREKTE ADSPURGT OM fremtiden, siger adm. direktør i SAS Interkont, Lars Sandahl, til Take Off: “Vi kunne ikke drømme om at misbruge en ny lovgivning. Vi er et skandinavisk flyselskab, bygget op på skandinavisk sprog og kultur. Noget fundamentalt for vores fremtid.

Over 60 procent af vore passagerer er fra Japan på ruten fra Tokio til København. Ombord har vi to japanere og otte skandinaver. Den samme bemanding til og fra Beijing. I lighed med vore konkurrenter.

Kun på lignende ruter kan der blive tale om at bruge en nylovgivning. Hvis du siger USA, siger jeg aldrig. Til et spørgsmål om Indien kunne jeg sige måske, fordi den i statur ligner de to andre, men det er langt fra sikkert. Vi vil for eksempel altid se på i hvilken udstrækning det pågældende lands befolkning forstået andet end deres eget sprog. Primært engelsk.



Vi ser det som en service foranstaltning. Hverken mere eller mindre.



Samtidig er vi jo et lovlydigt flyselskab, som til enhver tid vil følge lovgivningen i de tre lande, også selv om den går os imod. . Alt andet ville jo være absurd.”



Måske er det hele et spørgsmål om tro. Hvad mener du ? Tror du, at kabinepersonalets bestyrelse har ret i, at SAS vil misbruge ordningen og deres ansættelse er i fare af den grund?



Svar i quick poll

Skrevet af