Virksomhedsoverførslen gennemføres

SAS og pilotforeningerne har i en lang proces drøftet forskellige spørgsmål om, hvordan flyselskaberne (Scandinavian Airlines Danmark, SAS Braathens,
Scandinavian Airlines Sverige og Scandinavian Airlines International) skal opnå lønsomhed og konkurrencekraft.

Baggrunden for bolagiseringen er, at det respektive flyselskab skal være i stand til at tage hele ansvaret for at organisere, lede og fordele arbejdet for samtlige medarbejdergrupper.

SAS og pilotforeningerne mødtes igen, den 13. og 14. februar 2006, for at fortsætte dialogen om, hvorledes den påtænkte virksomhedsoverførsel kunne gennemføres i fællesskab.

Med udgangspunkt i, at SAS og pilotforeningerne har en helt forskellig opfattelse af, hvorledes virksomheden skal styres og organiseres, besluttede SAS at gennemføre en central MBL §11 i.h.t. den svenske Medbestämmandelagen. Her redegjorde SAS endnu engang for baggrunden for den påtænkte virksomhedsoverførsel og MBL-forhandlingen blev derefter afsluttet i uenighed.

Pilotforeningerne har fremført, at SAS ikke har ret til ensidigt at tage denne type beslutning. SAS har vurderet indvendingerne fra pilotforeningerne, men mener ikke, at der er juridiske hindringer for at tage samt gennemføre beslutningerne.

SAS har efterfølgende besluttet at virksomhedsoverdrage kortliniepiloterne i Scandinavian Airlines Danmark og Scandinavian Airlines Sverige til SAS Scandinavian Danmark A/S respektive SAS Scandinavian Sverige AB med virkning
fra den 1. marts 2006.

De nuværende kollektivaftaler overføres uændret til flyselskaberne med udgangspunkt i Lov om Virksomhedsoverdragelse i Danmark respektive
Medbestämmandelagen og Lagen om Anställningsskydd i Sverige.

Skrevet af

x

Læs Også

Billund Lufthavn frem igen

Små 160.000 rejsende benyttede lufthavnen i maj.

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.