Svært at finde erstatning for uheldig flytype

Da SAS i 1997 besluttede sig til at indgå en storkontrakt om køb af Q 400 fly fra Bombardier i Canada. En kæmpe kontrakt, som betød vældig meget for den canadiske flyfabrik i Europa, hvilket betød, at SAS næsten fik det første eller det første par fly foræret, eller til meget billig pris.



Det lignede det perfekte køb til afløsning af Fokkerfly, Saab og den lille DC 9 21 til de korte ruter. Tilpas størrelse, økonomisk og miljørigtigt. Q 400 turboprop kan flyve op til 500 km. på en time. Det er kun fem minutter langsommere end et større jetfly.



Samtidig var flyet et fund til de hurtig turnaround, og så af sted igen. SAS arbejdshest hed det sig. Hvis den bare havde været pålidelig, men der har gennem årene været stribevis af problemer, kulminerende i disse dage.



Hvor SAS skal finde erstatning her og nu er svær at se, og der vil blive taget jet fra andre ruter, som kan være svagere belagt for at få ryddet op

-ejv

Skrevet af