Menneskelige fejl gav sammenbrud i lufthavnen

Bagagesystemet i Københavns Lufthavn drillede også sidste sommer, hvor det ikke var meget for varmen. Det gav flere nedbrud og masser af kritik fra flyselskaberne.

Men problemerne i går, søndag, skyldtes ikke teknik, siger lufthavnens informationschef, Anette Haaning, til Take Off:



”Vi beklager selvfølgelig meget problemerne i går. De skyldtes, at der flere gange på næsten samme tid blev trukket i bagageanlæggets såkaldte ”nødstop” – f.eks. hvis en barnevogn sætter sig fast. Når nødstoppet har været aktiveret, skal bagagesystemet genstartes efter nøje fastlagte procedurer – men det skete ikke efter bogen i går, hvilket er dybt kritisabelt.”



Årets første registrerede nedbrud skete søndag eftermiddag og varede seks timer. Omkring kl. 20 meldte lufthavnen, at dets bagagesystem kørte igen – men på det tidspunkt var der ifølge Take Offs oplysninger ca. 9.000 stykker bagage, som ikke var kommet med flyene.



En af lufthavnens største brugere, charterselskabet MyTravel Airways, bekræfter Take Offs oplysninger. To fly fra Nordens største charterflyselskab blev berørt af sammenbruddet. Det betød, at 271 stykker bagage ikke kom med to MyTravel Airways-fly til de græske destinationer Mytilini og Heraklion.

MyTravel Airways måtte i nat hyre et fly fra Danish Air Transport for at flyve bagagen til de to destinationer.



Men over hver tiende af de 271 agterudsejlede kufferter hos MyTravel Airways mangler fortsat. Disse efterlyses nu gennem de internationale sporingssystemer for mistet bagage.



MyTravel Airways anslår at bagagekaoset i Københavns Lufthavn vil koste selskabet over 300.000 kr. – til leje af flyet hos DAT og erstatning til gæster som endnu ikke har fået deres bagage.



Også lufthavnens største flyselskab, SAS, blev berørt af søndagens nedbrug. SAS havde ”mange tusinde” stykker bagage, som ikke kom med passagererne på samme fly, men måtte eftersendes med senere fly.

”Det vigtigste er at få flyene af sted til tiden. Og vist var problemerne irriterende for os og vore kunder, men vi var meget tilfredse med at opleve stor fokus fra lufthavnens topledelse på at få løst problemerne i går,” siger SAS Danmarks pressechef, Jens Langergaard, til Take Off.



HB

Skrevet af