Nye midler i kampen mod brændstofforbruget

De fleste flyselskaber er i øjeblikket meget optaget af at reducere flyenes vægt for at skære ned på det dyre brændstofforbrug.

Cimber Air har netop taget et nyt middel i brug i kampen mod vægten, skriver dr.dk i dag.
”Vi fylder kun tankene halvt op. Og så tanker vi igen inden vi flyver retur. På den måde sparer vi 6-700 kilo,” forklarer Martin Nielsen, der er direktør i Cimber Air. Han regner med at spare 3-4 mio. kr. pr. år, når den og andre nye sparerutiner er fuldført.

Også hos SAS har man flere ideer til at spare på det dyre brændstof. Selskabet har et erklæret mål om at reducere CO2-udslippet med 20 procent inden 2020.
”Vi har iværksat en 50 punktsplan, som vi kan begynde på her og nu. Et af punkterne går ud på at vaske motorerne grundigere. Det har nemlig også betydning for brændstofforbruget,” forklarer Martin Porsgaard, der er miljøchef i SAS. Desuden vil selskabet i år indføre ”grønne indflyvninger” til Kastrup, hvor piloten sætter motoren i tomgang 42 kilometer før landingen – og glider ned til lufthavnen. 

Skrevet af Simon Jørgensen