SAS siger farvel til 8.600 ansatte

SAS-ledelsen lægger op til en historisk omorganisering og rationalisering af flykoncernen. I en pressemeddelelse her til morgen præsenterer ledelsen endnu et strategiprogram ”Core SAS”, som vil medføre en minimalisering af selskabets aktiviteter til det absolutte kerneområde – betjening af skandinaviske flypassagerer, ikke mindst forretningsrejsende.

 

Dele af handlingselskabet SGS bliver enten lukket eller frasolgt, og det samme gælder SAS Tecnical Services. Datterselskaberne Air Greenland, BMI, aitBaltic, Spanair, Spirit Air, Skyways, Cubic, Estonian Airways og Trust forsvinder alle fra koncernbalancen, enten fordi de allerede er solgt, eller fordi koncernen nu vil frasælge til højestbydende.

 

Rutenetværket skæres ind til benet, og SAS vil fremover udelukkende fokusere på profitable forretningsruter. Samtidig vil selskabet beskære flyflåden, for langrutefly med 18 % mens short haul flåden bliver reduceret med 10 %. Derudover skal selskabet rationalisere sig frem til yderligere 2,7 mia. SEK i besparelser, inklusiv en genforhandling af kollektivaftalerne med personalegrupperne. Af pressemeddelelsen fremgår det, at et forventet gennembrud i disse forhandlinger i sig selv vil indebære årlige besparelser på 1,3 mia. SEK.

 

Endelig skal SAS hente seks mia. SEK i en aktieemmission, ligesom selskabet forventer at udvidelse af kreditfaciliteterne vil forstrække selskabet yderligere med likviditet.

 

SAS præsenterede her til morgen et underskud for 2008 på netto 6,321 mia. SEK i underskud, hvoraf alene frasalget af Spanair udgør de 4,9 mia. kr. Underskuddet er større end aktiemarkederne havde frygtet.

 

Stand By følger udviklingen i SAS dagen igennem, herunder dagens pressemøde i Stockholm.

Skrevet af Christian Peschardt