Hurtigrutens administrerende direktør Hedda Felin. (Foto: Max Emanuelson | Hurtigruten)

Rederi fordobler kapaciteten til Svalbard

Hurtigruten har haft succes med sine to signaturlinjer. Man oplever et øget antal bookinger, og nu fordobler man kapaciteten til Svalbard.

Det norske rederi Hurtigruten driver to signaturlinjer: Nordkapplinjen og Svalbardlinjen. Ifølge rederiet er de to ruter en succes, og derfor fordobler man nu kapaciteten på Svalbardlinjen ved at indsætte skibet MS Midnatsol fra sommeren 2026.

Det oplyser rederiet i en pressemeddelelse og uddyber, at kapacitetsudvidelsen sker i en tid, hvor der er øget global efterspørgsel på rejser med nærhed til natur og kultur.

”Vi ser stærk vækst i efterspørgslen efter unikke og indholdsrige rejser til Svalbard og langs Nordvestkysten, særligt fra internationale markeder. Vores gæster søger mere end bare transport – de vil have nærhed til natur og kultur, høj komfort og autentiske oplevelser. At vi nu fordobler kapaciteten på Svalbardlinjen, viser både, hvor stærkt konceptet er, og hvor ambitiøse vi er,” siger administrerende direktør i Hurtigruten, Hedda Felin.

Har set markant vækst i bookinger
Hurtigruten oplyser, at rederiets signaturruter har få og lange stop, som skal give passagerer god tid til at udforske på land, mens man ombord serverer mad og drikke fra mere end 70 lokale leverandører. Konceptet har vist sig at blive en vækstmotor, lyder det.

Per den 1. maj var bookingerne på fremtidige rejser på Hurtigrutens signaturskibe 40 procent højere, end de var på samme tidspunkt sidste år.

”Efterspørgslen vokser kraftigt på alle vores største markeder. Storbritannien er steget med mere end 100 procent sammenlignet med sidste år og Tyskland med over 35 procent. Det giver et solidt grundlag for at vokse yderligere,” siger Hedda Felin.

Regner med stor vækst i omsætning
Hurtigruten er den største rejseoperatør langs den norske nordkyst og på Svalbard, og i år forventer man at passere én million gæstedøgn. Ifølge rederiet svarer dette til en omsætningsvækst på 10 procent sammenlignet med 2024.

Fra 2026 vil MS Midnatsol og søsterskibet MS Trollfjord operere i ugentlig rotation mellem Bergen og Longyearbyen, med mulighed for både rundrejser og énvejsrejser, oplyses det.

”Dette er rejser, som kombinerer det bedste af norsk natur, kultur og gæstfrihed. At efterspørgslen forøges markant bekræfter, at vi har ramt en nerve på markedet,” siger Hedda Felin.

Indsætter skib på Kystruten
Hurtigruten sætter i øvrigt skibet MS Vesterålen ind i fast rotation på Kystruten mellem Bergen og Kirkenes, når MS Midnatsol starter sejlads i foråret 2026. Det er ikke første gang, at skibet har sejlet på ruten.

”Vi glæder os meget til fortsættelsen og ser frem til at ønske MS Vesterålen velkommen tilbage. Skibet har sin helt egen charme og historie, som mange af vores gæster sætter stor pris på,” fortæller Hedda Felin.

MS Vesterålen blev søsat i 1983 og fik en gennemgribende opgradering i 2019. Skibet fik dengang nye hovedmotorer, moderne navigations- og broudstyr og andre tiltag, som skal reducere udledningen fra skibet. Store dele af skibets interiør blev også renoveret i 2019 og 2022, hvilket, rederiet mener, gør skibet velegnet til drift på Kystruten.

 

Relaterede artikler:

Hurtigruten skifter kommerciel direktør

Rederi forventer stor stigning af danske gæster

Skib fra norske Hurtigruten skifter atter navn