Fredagsklummen: Storfamilietræf i New York

Af Ejvind Olesen





Continental var i forvejen New Yorks suverænt største luftfartsselskab, og nu er Star Alliance rykket op fra en tredjeplads til at være nr. et blandt alliancerne, efter at Continental Airlines i tirsdags blev optaget i alliancen som nr. 25. Da det hele startede i 1997 var der en intention om at blive en eksklusiv klub på fem, eller deromkring.



Topchefer fra næsten alle medlemmer, samt fra de, der står på spring til storfamilien Air India og TAM samt Brussels Airlines, var også mødt frem og var med til at hylde Continental i den store hangar i festdragt i Newark Lufthavn.



Efter pressemødet var det nye medlem vært ved en større sammenkomst for op mod 1.000 inviterede gæster i American Natural History Museum. Igen og igen blev det understreget, at det nærmest var en jubeldag for det amerikanske selskab. Den var næsten lige så euforisk, som for godt et år siden i Cairo med optagelsen af Egypt Air.



Det var også noget særligt al den stund, at det er første gang et så betydende medlem er gået fra den ene familie til den anden. Ovre i Skyteam, hvor Continental kom fra, er de amerikanske repræsentanter nu fusionen af Delta og Northwest.



Nu sidder Star Alliance på 51 procent af flysæderne ud af New Yorks lufthavne, mens Skyteam (med Air France/KLM) har 28 procent, og One World med British Airways har 21 procent.



Alene fra Newark har Star Alliance ca. 46.000 passagerer om dagen til 146 nonstop destinationer. Sammenlagt for New York Citys tre lufthavne producerer Star Alliance 78 procent af samtlige flysæder



Talmagi kan være meget godt, men betyder det nogle fordele for SAS. “Ja, ” siger kommerciel direktør Lars Sandahl til takeoff.dk



“Vi får nogle fordele med langt bedre trafikmuligheder på den amerikanske østkyst fra Newark. Vi kommer ned på halvanden times overgang med stribevis af muligheder. Alliancen giver os bare så meget, men det koster da også. Nu har Continentals passagerer på business class adgang til vores lounge i Københavns Lufthavn. Blot nævnt som et eksempel.



Det er da også et kvalitetsstempel. Vi har i alliancen (Lars Sandahl er med i bestyrelsen) en række minimumskrav. De er alle opfyldt af Continental på rekordtid. Den aftale skal vi nok få glæde af.”



Er nok ikke ved at være nok. Oprindeligt skulle der være fem, nu er der 25 selskaber?



“Det spørgsmål har jeg fået igen og igen, ” siger koncernchef Mats Jansson, som også var til stede i New York. “Så længe det hele gør os alle sammen bedre, og så længe der fortsat er mørke pletter på vort alliancekort som for eksempel Sydamerika og Indien, så går vi videre. Vi vil gerne kunne tilbyde vore kunder et ægte globalt produkt.”



“Hvad så, hvis I slet ikke har noget produkt efter 5. november med tredje kvartals regnskab og status for forhandlinger med fagforeningerne?”



“Det spørgsmål forstår jeg vistnok ikke rigtigt. I øvrigt har vi jo sagt, at vi ikke kommenterer situationen før den 5. nov. i Stockholm, ” slutter han efter i lang tid at have redegjort for de fastlagte spareplaner for en østrigsk journalist.



Samtidig ser han ud som en, der i hvert fald ikke er sindet til at smide tøjlerne om en lille uges tid.



Hvad mener du. Er Star Alliance blevet for stor? Svar i quick poll.



-ejv

Skrevet af