Dansk indennrigsflyvning slap endnu engang for katastrofen

Der synes at hvile en særlig ledestjerne over dansk indenrigsflyvning: I de 71 år, der har været rutetrafik mellem danske lufthavne, er der ikke registreret et eneste tabt menneskeliv, selv om det måske var ligeved under sikkerhedslandingen i går i Aalborg.



Det er en i verdensluftfarten helt enestående statistik.

Dansk indenrigsflyvning startede 6. september 1936 netop i Aalborg, da et enmotoret Fokker F VII fly med trafikminister Fisker og syv andre passagerer om bord – det var fuldt hus – landede på et grønt areal ved cementfabrikkerne efter en lang tur fra København. Marchfarten var 130 km/timen og der blev fløjet via Samsø for at undgå åbent vand.



Sikkerheden dengang var slet ikke, hvad den er i dag, men det gik alligevel, fordi man var forsigtige og gerne aflyste fly, hvis vejret drillede. Indenrigsflyvningen udvikledes langsomt trediverne, lå stort set stille under besættelsen 1940-45, men blomstrede efter krigen.



Da det gik hedest til, blev der fra København foruden de nuværende ruter til Aalborg, Karup, Billund, Århus, Sønderborg og Rønne fløjet dagligt til Thisted, Stauning, Odense, og Skrydstrup Så Danmark havde et af de mest fintmaskede indenrigske flyvenet i hele verden, indtil den faste Storebæltsforbindelse blev taget i brug 1997-98.



I de 71 år har der været en del fatale flyhavarier , som har kostet menneskeliv i Danmark. Men det har været i andre former for luftfart: Charter-, taxi- privat- og svæveflyvning, men altså aldrig i regulær ruteflyvning.



Erfarne folk i luftfarten mener, at en af årsagerne til den høje sikkerhedsgrad i efterkrigstidens boomende indenrigstrafik, skyldes Flyvevåbnets indflydelse. Enten i form af, at SAS, Cimber og andre selskaber har kunnet ansætte militære piloter toptrænet i flysikkerhed, eller at Ftyvevåbnet har lagt lufthavne til med stort havariberedskab .



I Aalborg er der således fælles flykontrol og brand- og redningstjeneste for den militære og den civile trafik, og det blev der jo netop god brug for i går.

Skrevet af