Benhård konkurrence om flytrafikken i Norden

easyjetLUFTFART: SAS har tabt mest i løbet af krisen og var i 2012 nr. otte i en top ti liste målt i antallet af passagerer, og nu går både EasyJet og Norwegian benhårdt efter både ferie- og guldkunderne, fordi de kan tilbyde masser af billige billetter – men her er SAS stadig størst.

Der er de seneste måneder skrevet meget om kampen om ferietrafikken i luften i Skandinavien. Ikke mindst efter Norwegian er begyndt at sælge oversøiske billetter, og EasyJet vil satse endnu mere på mange og billige afgange.

Jyllands-Posten har i dag en større analyse, hvor parterne signalerer, at de er klar til kamp, og hvor en oversigt over udviklingen viser, at det er gået tilbage for SAS. Det var også den direkte grund til de store sparekrav og nye overenskomster.

SAS vil vinde ferietrafikken tilbage og holde på guldkunderne, som lavprisselskaberne meget gerne vil have fat i. For det er dem man tjener pengene på, uanset om det hedder business class eller alle mulige andre betegnelser for at få en højere pris.

Koncerndirektør Flemming Jensen, SAS pointerer dog endnu en gang til avisen: ”Der er en tilbøjelighed til at glemme, at SAS fortsat er det flyselskab i Norden, som har de fleste billige billetter”.

EasyJet forventer med en ny tidlig morgen afgang fra København til London at komme op på 300.000 passagerer på trafikken til London mod næsten 200.000 i år.

En oversigt på en top ti liste med passagerer i 2012 blandt ruteselskaberne i Europa, viser ifølge analysen, at Lufthansa er størst, mens SAS er nr. otte, kun foran Norwegian og Finnair.