Danmarks nye flyselskab vil have sin bid af kagen

Det er ikke ligefrem hvert år, at Danmark får et nyt flyselskab. Men i år skete det. Denne gang med navnet Jettime – som er vokset ud af det vakuum, der opstod sidste efterår med Sterlings overtagelse af Maersk Air. Begge fløj ruteflyvning til lavpris, men kæmpede også om kontrakter med charterarrangører.

Fordi islandsk-ejede Sterling primært koncentrerer sig om ruteflyvning, reducerede sammenlægningen flykapaciteten på charterområdet.



I år rejser ca. 1,2 millioner fra danske lufthavne på charterferie. Og at flytransport til mindre og mellemstore charterselskaber er Jettimes.



Det nye Take Off er på vej ud til abonnenter og i Stolen sidder Jettimes adm. direktør, Klaus Ren. Han var i 20 år pilot, siden kaptajn og fra 2001 flyvechef i Maersk Air – og har over 11.000 flyvetimer bag sig.



”Det danske chartermarked er på ca. 1,2 mio. passagerer. 2/3 af disse rejser med de store bureauer som har egne fly. Vores potentielle kundemasse er så inden for den sidste 1/3 – altså 400.000 passagerer, hvor vi forventer ca. 100.000. Men vores ambition er at blive dobbelt så store inden for et par år,” siger han.



Hér taler han også om, at ”man skal være ordentlig i forretningslivet” samt udtrykker sin irritation over EU’s nye regler for håndbagage:

”Jeg er ked af, at nye regler trækkes ned over hovedet på flyselskaber, lufthavne osv., uden at man inddrager luftfartsindustrien, men lader sig styre af dem med skæg og blå briller.”



Læs hele interviewet med Klaus Ren i november-udgaven af Take Off.



HB

Skrevet af