Piloter og kabinepersonale er Lindegårds største problem

STOCKHOLM: “Jeg kan da ikke forestille mig, at vi skal i yderligere konflikter med piloterne. Eller andre personalegrupper for den sags skyld. Jeg tror de alle kan se alvoren i vores situation.



Vi tager markedsandele, vort passagertal stiger, vores belægning på flyene vokser. Og vi er parate til yderlige ekspansion, både på langruter og i Europa. Vi har pænt fat i business kunder, der er vores vigtigste gruppe, og vi er Nordens største lavprisselskab. Men, yderligere kampe med vort eget personale, holder vi ikke til i længden.



Vi er også nødt til at skærpe kravet til besparelser i takt med, at udgifterne vokser. Det er klart, at en pilotstrejke i tre dage på 250 mio. kr. taler sit eget tydelige sprog. Det mere end noget illustrerer situationen. Og så er der slet ikke taget i betragtning, hvad de mange utilfredse kunder, kan betyde på langt sigt, når vi ikke flyver som planlagt.”



Sådan siger adm. direktør Jørgen Lindegaard denne solfyldte eftermiddag, da han endnu engang i sin fem- årige periode har afviklet et pressemøde efter et negativt kvartalsresultat med positive signaler – bortset altså lige fra strejkerne i Danmark og Norge. Ikke mindst den uafklarede situation med de danske piloter slider. Det samme gjorde den i Norge med SAS/Braathen, som trak slemt fra i 1. kvartal.



“Resultatet peger mere op end ned. Det er ikke prangende, men på niveau med sidste år. Vi skal op på klart bedre tal, men 250 mio. kr. på pilotstrejke trækker slemt fra. Vi skal nok klare udfordringerne, og vi vil meget gerne ekspandere yderligere, hvilket vi også har gode muligheder for, men det kræver ro blandt personalet.



Hvadenten det gælder piloterne, eller i mindre skala en strid om kinesiske stewardesse, der befinder sig i otte minutter over dansk luftrum.”



“Hvad mener du om, at en dansk minister nu går ind i sagen om det kinesiske kabinepersonale ?”



“Jeg vælger at tro, at den sunde fornuft vil sejre. Jeg læser i en dansk avis, at der henvises til udenlandske arbejdskraft på et dansk slagteri i Danmark, sammenlignet med en ultratkort tur i det danske luftrum. Den argumentation taler for sig selv.”



“De fleste af Airbus-fly A 340 (fem ud af syv, red,) , der flyver til Kina og Japan, er indregistreret i Danmark. I kunne jo vælge af registrere dem i Norge eller Sverige, og problemet et løst. Men, det er dyrt. Har I tænk på det ?”



“Naturligvis, vi har tænkt på det. Jeg tror, fornuften i Danmark vil sejre.”



“Der var også ros til SAS Danmark i din beretning.”



“Ja, Susanne Larsen og hendes stab har gjort det virkelig godt. Danmark er et centralt knudepunkt i vort net. København er samtidig den mest attraktive lufthavn for nye selskaber at begynde. Nu er der netop startet nye ruter til Tyskland. Udviklingen i Danmark er ekstrem vigtigt for os for at komme videre. Resultatet i Danmark er forbedret med 107 mio. kr., til et underskud på 230 mio. kr.

Det ville have været endnu bedre uden pilotstrejken i tre dage og aflysninger på grund af vejret. Alligevel er der kommet 150.000 flere passagerer. Det er bare flot.”



Der var også ros til charterafdelingen i SAS Danmark, som har kapret Star Tour til vinter og næste sommer. En kontrakt til en værdi på ca. 400 mio. kr.



“Hvordan med konkurrenceforholdene i Danmark ?”



“Vi er kommet på et fornuftigt niveau, nu da Maersk Air ikke er mere. Hvis man et oppe mod et firma, der bare bliver ved med at presse priserne og putter penge i et stigende underskud, er det svært at konkurrere.”

-ejv.

Skrevet af