FÆRGETRAFIK: Trods den kommende faste Femern-forbindelse mellem Danmark og Tyskland, vil Scandlines stadig sejle mellem Gedser og Rostock. Efter mange problemer med nye skibe til ruten, regner rederiet nu med at have to nye færger klar på ruten til sommersæsonen 2015.
Der er endnu ikke underskrevet kontrakt mellem Scandlines og værftet STX Finland, blot en hensigtserklæring. ”Vi er ikke færdige med kontraktarbejdet. Men vi kommer tættere på, og vi er ganske fortrøstningsfulde om, at vi nok skal nå til enighed,” siger vicepræsident i Scandlines, Claus Nikolajsen, til Folketidende.
Der er tale om to færger. De får plads til 72 lastbiler eller 382 personbiler. Det er 32 lastbiler eller 182 personbiler flere end på de færger, der i øjeblikket besejler ruten.
Kapaciteten bliver mindre end på de afbestilte færger ”Copenhagen” og ”Berlin,” der var næsten færdigbyggede hos det konkursramte tyske P+S værft i Strahlsund. Ordren blev annulleret, da færgerne ikke overholdt specifikationerne. De var blandt andet blevet for tunge, så de ikke kunne gå ind i havnene med fuld last.
”Der er sket en del siden, vi designede de færger i 2008. Vi har besluttet at blive på Rødby-Puttgarden trods den kommende faste forbindelse. Derfor bliver de nye færger bygget meget lig færgerne på Rødby-Puttgarden, så de kan gå ind i lejerne i alle fire havne,” siger Claus Nikolajsen.
”Copenhagen” og ”Berlin” var dobbelt så store som de nuværende, ældre færger på Gedser-Rostock, Kronprins Frederik og Prins Joachim.
Scandlines har tre passagerruter, ud over Gedser-Rostock også Rødby-Puttgarden og Helsingør-Helsingborg.

STANDBY.DK Nyt om rejser

