Smyril Line opgiver norsk samarbejde

De store aktionærer i Smyril Line, bl.a. Færøernes forsikringsselskab, samt det islandske transportselskab Austfar, sætter 60 millioner nye kroner i Smyril Line, som dermed fortsætter som færøsk selskab.



Også den shetlandske erhvervsfond – Shetland Development Trust – bidrager igen med et mindre beløb til Smyril, som det nu ejer 20% af.



Samtidig er planen om at stifte North Atlantic Lines med norske Fjord Line droppet, men selskaberne vil samarbejde. Omvendt opretter Smyril Line et fragtselskab med danske fragtselskab, Blue Water.



Smyril glæder sig over 34% flere bookinger af individuelle rejsende på dets superskib, Norröna, i sommermånederne i år sammenlignet med samme tidspunkt sidste år. I gennemsnit er der en vækst på 15% i alle billetbestillinger i forhold til samme tidspunkt i fjor, oplyser rederiet. Hovedruten er Hanstholm, Tórshavn og Island.



FARVEL TIL STIFTEREN

Smyril Lines stifter og direktør, Óli Hammer, går af efter 22 år på kommandobroen. Bestyrelsen leder nu efter hans efterfølger.



Óli Hammer var i november 1982 medstifter af Smyril Line, bl.a. for at konkurrere med DFDS om passager- og fragttransport mellem Færøerne og navnlig Danmark. DFDS trak sig senere fra ruten.

Skrevet af