Scandlines presses fra flere sider

Uafsluttede konkurrencesager, trippende konkurrenter og måske desuden en kommende bro mellem Danmark og Tyskland kan gøre købet til en væsentlig dårligere forretning end ventet. Prisen vurderes som ’ekstremt høj’.

Senere på året vil verserende konkurrencesager om Scandlines’ mulige misbrug af sin monopolstatus blive afgjort. De kan få betydning for rederiets økonomiske formåen i fremtiden. Det norske rederi Bastø Fosen gik sidste år til både de tyske og danske konkurrencemyndigheder for at få brudt Scandlines monopol.

Hvis afgørelsen falder ud til Bastø Fosens fordel, vil rederiet allerede i 2009 være klar til at give Scandlines konkurrence på den stærkt indbringende Rødby-Puttgarden-rute.

”Det vil tage 18 måneder til to år, fra den formelle beslutning er taget, til vi kan sejle der, fordi vi er nødt til at bygge nye færger”, siger Olav Brein, adm. direktør i Bastø Fosen ifølge borsen.dk.

I Danmark er det for flere år siden blevet afgjort, at ruten skulle åbnes for andre rederier, fordi det anses for at være en vigtig del af infrastrukturen. I Tyskland er myndighederne kommet til samme konklusion, men dommen blev tilsidesat på grund af juridiske teknikaliteter.

Skrevet af