Fredagsklummen: Cimber Sterling som folkeeje

Af Ejvind Olesen





Cimber Sterling går på børsen for at hente frisk kapital til at blive større for at overtage endnu mere af arven efter det gamle Sterling. Det har hele tiden været meningen, at der skal hentes flere penge for at kunne vokse og sikre sig flere fly.



Blandt de mere positive analytikere er ikke uventet Jacob Pedersen fra Sydbank. Han mener ifølge dagbladet Børsen, at det sagtens kan lade sig gøre, da der er masser af risikovillig kapital i omløb. Til gengæld kan flyselskabernes trængsler for tiden godt komme til at afspejle sig i den kurs, der nås.



Kapitalfonden Accel har endnu engang været nævnt, som en af dem, der ville holde end hånd under flyinvesteringen. Nu i Cimber Sterling, sidst var det i det i Sterling, Airlines, hvor Accel var årsag til at over tusinde ansatte troede på fremtiden og alligevel blev koblet af i sidste øjeblik, og konkursen var en kendsgerning. De følte sig til nar.



Nu har Accel igen været nævnt flere gange, men det bliver tilsyneladende ikke til noget. Det er åbenbart sjovt at lege med tanken, men ikke at tage chancen.



Her op til weekenden skriver Berlingske Business, at Cimber Sterling er under voldsomt pres inden børsintroduktionen i næste uge. Likviditeten er anstrengt. Egenkapitalen er 162 mio. kr., der skal sættes i forhold til aktiver i nærheden af 1,1 milliard kroner.



Koncerndirektør Jakob Krogsgaard siger til bladet: “Vi fokuserer i øjeblikket på Danmark. Vi er størst på indenrigstrafikken med 46 procent, og vi har 10 procent af udenrigstrafikken fra Københavns Lufthavn. Vi går efter at få 60 procent af indenrigstrafikken. Vi har fem Boeing 737 fly, mens vort program for 2010 kræver otte fly.”



Er der nogen, der fortjener en folkelig opbakning, så er det Nielsen familien i Sønderborg, med adm. direktør Jørgen Nielsen i spidsen. Intet havde været lettere end at læne sig tilbage og skumme fløden af nogle få regionale ruter, indenrigstrafikken og et samarbejde med SAS.



I stedet blev der sat en masse i gang. Nordmændene skulle ikke løbe med det hele, og selv om Cimber var lidt længere om at komme i gang end Norwegian, og også havde færre midler, blev der alligevel samlet godt op efter Sterling-boet.



Ydermere er bestyrelsen blev styrket ved at få en erfaren luftfartsmand som Vagn Sørensen med i kredsen. Han har i øvrigt også begge fødder godt plantet i flere kapitalfonde, så måske kan der alligevel hentes et par kroner. Endnu engang blev kartelsagen draget frem i en omtale forleden, som et minus for Vagn Sørensen. Det var ikke klogt. Den EU kartelsag burde aldrig være gennemført, og meget apropos er Vagn Sørensen fra sin SAS tid en af hovedkræfterne i skabelsen af Star Alliance sammen med Lufthansas top. Alliancen har netop optaget Continental og er verdens. største



Målet er at skaffe et beløb på 300 mio. kr. Det er ikke nogen herregård og småting ved siden af de beløb Norwegian hentede blandt folket i Norge. Hvis danskerne vil have et godt fungerende lavprisselskab af en vis størrelse, må en række firmaer og små investorer til lommerne. Alt andet ville være en sørgelig udgang af 2009, men ikke ensbetydende med noget forlis – kun en lavere investeringstakt.



Hvad mener du. Tror du Cimber Sterling får indfriet forventningerne og når sit mål ved børsnoteringen? Svar i quick poll

Skrevet af