Air Greenland udvider trafikprogrammet

Det ene af Air Greenlands to langrutefly, Boeing 757’eren, skal fra 9. juni og de følgende ni torsdage udover at trafikere ruten til Narsarsuaq tage en ekstra tørn med at skaffe flere flysæder til og fra Grønland på hovedruten til København.



Der flyves fra København til Kangerlussuaq (Søndre Strømfjord – det grønlandske navn betyder ”den lange fjord”). Selskabets andet langrutefly, den større Airbus 330, flyver som planlagt mellem København og Kangerlussuaq på øvrige trafikdage.



Ansvarlig for at sælge den ekstra kapacitet og øge væksten af udenlandske turister er udviklingschef Michael Binzer (billedet), som er rykket fra Grønland til København, hvor han til efteråret skal læse til MBA.

Han blev afløst som salgs- og marketingdirektør hos Air Greenland af den nu tidl. direktør for Grønlands Rejsebureau, Hans Jørgen Mørch.



”Air Greenland intensiverer indsatsen i udlandet for at trække flere turister til i højsæsonen. Ekstraflyvningerne letter fra København kl. 12.30, så passagererne kan flyve ind fra Europa, spare hotelovernatningen inden de fortsætter. På samme måde med hjemturen; vi flyver sidst på aftenen fra Kangerlussuaq og lander kl. 6.30 næste morgen i København,” siger Michael Binzer til Take Off Weekly.



En del af de sammenlagt 4.000 ekstra flysæder er solgt til bl.a. et tysk krydstogtfirma. ”De 4.000 ekstra sæder er led i en samlet strategi fra Air Greenlands side om at udvide antallet af pladser i højsæsonen,” siger Michael Binzer og fortsætter:



”Vi har på en måde lagt os meget op af den strategi, Icelandair brugte for 20 år siden for at udvikle Island turistmæssigt. Grønland er på nogle områder turistmæssigt som Island for en snes år siden,” siger Michael Binzer og tilføjer:



”Vi skal gøre noget ved nærmest alting omkring infrastrukturen i Grønland, vi skal have bedre turprodukter, kunne modtage en større turiststrøm, indkvartere flere mennesker, sørge for sejlture, guider – hele produktdelen – og det skal ske uden at gå på kompromis med kvaliteten. Det sker i tæt samarbejde med bl.a. Greenland Tourism og Arctic Umiaq Line, der besejler navnlig vestkysten med almindelige lokal- og krydstogtpassagerer,” siger Michael Binzer. I øvrigt betyder Umiaq ”konebåd.”



GRØNLAND SØGER 30% FLERE TURISTER

Udenlandske markeder som Tyskland og England skal prioriteres højere. Målet er generelt at stige fra de nuværende 30.000 årlige turister til 40.000 i 2008. Det vil kræve store investeringer i infrastrukturen.



”En del af mit arbejde består bl.a. i at skabe strategiske alliancer med andre flyselskaber, særaftaler om gennemgangsbilletter samt tilpasning af regelsæt. Vi skal have mere volumen i turismen, og her tænker jeg på aftaler om 1.000 pladser og opefter. Vi har længe talt om, at væksten skal komme fra de udenlandske markeder. Det vil være svært at løfte denne opgave uden at alle parter arbejder i samme retning” siger Michael Binzer og tilføjer:



”Grønland skal have flere overnatningsmuligheder og generelt forbedre sit modtageapparat af turisterne.



Air Greenland er også med i planen om at udvide de såkaldte ”skuldersæsoner,” en amerikansk begreb for perioderne på hver sin side af højsæsonen. Bl.a. for at gøre tingene lettere for rejsebureauer, turoperatører osv. opererer Air Greenland med en rullende et-årig fartplan.



”Vil gerne på sigt have flere sammedags-forbindelser, når passagererne skal flyve til og fra Grønland via København. Nu starter vi med de ti ekstra flyvninger og håber på flere næste år,” siger Michael Binzer.



Udover den store Airbus og Boeing’en har Air Greenland en snes mindre fly og helikoptere til indenrigsbetjeningen af det enorme land. Hvis Grønland blev lagt oven på Europa ville det fylde fra Nordnorge til syd for Rom.



Grønland har 57.000 indbyggere, og Air Greenland flyver i snit ca. 210.000 indenrigspassagerer om året samt 100.000 på strækningen fra Grønland til København. Der er også udenrigsforbindelse fra Sydgrønland til Island i højsæsonen, denne rute flyves af Air Iceland – ikke at forveksle med Icelandair.



I øvrigt kigger det overskudsgivende Air Greenland på afløsere for sine største helikoptere, de snart 40 år gamle S-61 (Sikorsky) helikoptere.

Skrevet af