Når fagforeningen er sin egen værste fjende

Den danske samfundsmodel bygger blandt andet på både skrevne og uskrevne spilleregler for samlivet mellem arbejdsgivere og lønmodtagere. Organisationerne indgår aftaler, som de opfører sig loyalt over for og til gengæld klarer det fagretlige system de tvister, der altid opstår, når de lægges arm mellem parterne ved fornyelse af overenskomster og løsning af aktuelle problemer.



Med sine tåbelige og uberettigede beskyldninger mod hotelkæden Guldsmeden har 3F blameret sig selv og kastet en skygge over de faglige repræsentanter, der søger at varetage deres medlemmers interesse ved forhandlingsbordet.



Nu har 3F gjort afbigt og trukket alle beskyldninger tilbage, men det efterlader jo et ganske betragteligt problem. Ikke alene for 3Fs troværdighed, men også for den elendige omtale som hotelkæden uberettiget er blevet gjort til genstand for.



Diverse medier har jo viderebragt beskyldningerne i tiltro til påstandenes sandhedsværdi. Og de dementier, som er kommet i medierne siden aftalen fredag, har jo – som altid – ikke fået samme fremtrædende placering som angrebene.



Havde det været en folkevalgt politiker, der havde omgået sandheden med samme lemfældighed, ville der være faldet alvorlig brænde ned. Det kunne koste både genvalg eller opstilling.



Troværdigheden ville have lidt et ødelæggende knæk.



Havde det været et medie, der i den grad fremsatte urigtige og udokumenterede påstande, ville den angrebne part have kunnet indbringe sagen for pressenævnet og blevet sikret både dementi og erstatning.



Var det en medarbejder i en virksomhed, der havde ført sig frem som 3F repræsentanten, ville vedkommendes karriere utvivlsomt været slut samme dag.



Men 3F vil næppe udsætte deres medarbejder for repressalier. Han vil stadig kunne hæve sin løn og skade omdømmet for danske erhvervsvirksomheder.



Også selv om 3F`s nyhedsbrev måtte kaste bjerg af aske på hovedet og gå til bekendelse.



Beskyldningerne om at bruge ulovlig og underbetalt arbejdskraft holdt ikke. Tværtimod havde Guldsmeden en aftale om at importere polsk rengøringspersonale i overensstemmelse med lovgivningen.



Det er muligt, at 3F ikke bekymrer sig om den skade, der er forvoldt på hotelkædens renomme.



Men til gengæld må fagforbundet ærgre sig over det skår i forbundets troværdighed, sagen har medført. Hvem tror på 3F næste gang, forbundet fører sig frem med lignende aggressiv sprogbrug og renlivede injurier?



Og de journalister, der slugte det hele råt, har jo også et problem. Tænk at viderebringe de grove beskyldninger uden at tjekke en pind.



Forhåbentlig har 3F lært af sagen, selv om man ikke umiddelbart mærker nogen anger. Men også pressen burde slå blikket ned.



Det er jo simpelt og journalistisk børnelærdom at kræve dokumentation og udvise kilde- og motivkritik, inden man åbner mikrofonen uden restriktioner.


Skrevet af