Nyt sammenstød mellem SAS og rejsebureauer

Kort efter nytår varslede SAS ændring af sin udstedelsesfrist på økonomiklassebilletter i Europa fra 72 timer til 24 timer – med ikrafttrædelse i dag, tirsdag. Det korte varsel og ændringen harmer rejsebureauerne.



”Dermed skal rejsebureauerne ikke åbne og lukke samme billetbestilling gennem tre dage. Det formindsker deres arbejdstid,” siger Bo Nylandsted Larsen, chef for SAS Danmarks agent- og gruppesalg, til Take Off.



Rejsebureaufraktioner i Danmarks Rejsebureau Forening har sammen med DRF prøvet få SAS fra ændringen – som kommer fra hovedkontoret i Stockholm til alle markeder.



Eneste indrømmelse var, at bookinger fredag kan vente med at blive udstedt til mandag. Ligeledes vil systemet tage højde for helligdage, hvor bureauerne er lukket.



SAS’ største konkurrent, Sterling, har dermed bedre agentbetingelser – nemlig syv dages fri annullering.



Også DRF’s direktør, Lars Thykier, har kontaktet SAS: ”Ændringen giver bureauerne problemer og forandrer hele betalingsproblematikken,” sagde han mandag til Take Off og tilføjede: ”Man kan mistænke SAS for at lave ændringen for at få kunderne til at købe dyrere, fleksible billetter – eller handle direkte på SAS’ hjemmeside.”



Der er forskel på, hvor meget SAS’ ændringer rammer. Mens det store erhvervsrejsebureau, VIA Travel, gætter på 30-35 % af sine billetter, siger formand for turoperatør-fraktionen i DRF, direktør i Profil Rejser, Jahn Schapiro, at op mod 80 % af hans billetsalg berøres. Både han og direktør Thomas Elsgaard fra Travelocity, fmd. for ferierejsebureauerne, har kontaktet SAS.



”Det er en bogholderbeslutning, SAS skyder sig selv i foden, for det øger chancen for, at kunden flyver med et andet selskab,” siger Jahn Schapiro.



Peter Rasmussen er adm. direktør for VIA Travel, og formand for erhvervsbureauernes fraktion i DRF:

”Det er uanstændigt med så kort varsel; jeg fristes til at sige, at det er den sædvanlige arrogante SAS-facon. Så længe andre flyselskaber ikke følger SAS, kan SAS tabe omsætning, hvis kunderne vælger andre flyselskaber på ruter med konkurrence. Dette er ikke gennemtænkt.”



Chef for SAS Danmarks agent- og gruppesalg, Bo Nylandsted Larsen beklager det korte varsel.

”Ændringen hænger sammen med, at online-booking de seneste år har ændret beslutningsprocessen på en flyrejse. Samme ændring kan vi se på bureauernes hjemmesider – her minimeres deres omkostninger når kunderne selv booker. Det giver en mere effektiv proces.”



Læs mere i Take Offs kommende januarudgave.



HB


Skrevet af