Dagens kommentar

Socialdemokraternes trafikordfører Magnus Heunicke har i Folketinget bedt transportminister Flemming Hansen oplyse, hvor tit repræsentanter for direktionen i CPH har været i ministeriet, med hvem de har mødtes og dagsordenen for drøftelserne. Nu er der næppe noget særlig fordækt i kontakten mellem Københavns Lufthavn og staten, der trods alt fortsat er mindretalsaktionær.



Men Heunicke har sandsynligt som et særligt motiv at finde en indikation på, at ministeren kendte til og måske ligefrem indgik i drøftelser om de omstridte bonusordninger til CPH-direktionen som den australske majoritetsaktionær har udbetalt.



Den slags er jo sjældent populært i den brede befolkning – misundelse er jo og bliver en dansk nationaldisciplin – og kunne det sandsynliggøres, at ministeren havde været involveret i beslutningen ville det give oppositionen et ekstra point.



Så længe staten er medejer af lufthavnen har trafikpolitikerne selvfølgelig en indlysende ret til at søge forhold opklaret, der har med ejerskabet at gøre.



Det aktuelle spørgsmål fra en oppositionspolitiker til en minister bliver sandsynligvis ikke det sidste.



Heller ikke selv om det griber ind i den mest hellige ret for en virksomhed. Nemlig at træffe strategiske beslutninger i fortrolighed.



Nogle vil kalde det snageri, billige politiske point eller urimelig kontrol af en virksomhed og en minister.



Men den enkle sandhed er jo, at denne politiske kalkunjagt på, hvad ministre har gjort eller ment eller vidst er en del af politiske liv.



Og så længe staten står som medejer vil heller ikke CPH få ro.



Derfor bidrager Magnus Heunickes spørgsmål – efter stor sandsynlighed mod hans eget ønske – til endnu en gang at stille spørgsmålstegn ved det kloge i det blandede ejerskab.



De to kulturer – statsmagten og det fri erhvervsliv – går kun anstrengt i spænd sammen.



Tiden til helt at privatisere Københavns Lufthavn burde være tilstede, mens landet har en regering, som kalder sig liberal.

Skrevet af